Montages-redaksjonen er store fans av både Tintin, Steven Spielberg og Peter Jackson, og i så måte er det få filmer vi gleder oss mer til enn The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn. Likevel er det med ikke så rent lite frykt at denne filmen etter mye om og men nærmer seg kinosalen. Faktisk er den norske premieren blitt fremskyndet til 28. oktober – nesten to måneder før USA. Beslutningen handler utvilsomt om å skape europeisk buzz i forkant, ettersom denne for oss kjære figuren mangler kulturelt fotfeste på andre siden av Atlanteren.
Når nyheten om at Spielberg og Jackson skulle samarbeide om å gjenopplive Hergés univers, var mye av spenningen knyttet til hvilke album den første av i alt tre planlagte filmer (avhengig av hvor stort det økonomiske utbyttet blir i første omgang) skulle basere seg på. Dobbeltnummeret Enhjørningens hemmelighet og Rackham den rødes skatt slo meg som et utmerket valg, fordi dette åpner for å utforske to forskjellige sider av Tintin-universet. Førstnevnte er en sober og karakterdrevet detektivfortelling, mens skattejakten er et gammeldags eventyr, med opplagt potensiale til å bli en tilfredsstillende øvelse i spielbergsk actionkunst.
Umiddelbart er det betryggende å se at Spielberg og co har gått for en voksen tone, helt i tråd med Hergés i grunnen lite barnevennlige tegneserie. Den fransk-canadiske samproduksjonen Les aventures de Tintin gikk som en farsott over tv-skjermene på begynnelsen av nittitallet, og som syvåring måpet jeg av seriens neglbitende spenning. Jeg husker fortsatt hvordan pappa ristet liv i meg om morgenen og bærte meg ut i stua, slik at vi sammen kunne oppleve disse føljetongene med barnslig iver. Serien fulgte tegneseriene rute for rute, og jeg kan vanskelig se for meg at det noensinne vil lages en mer trofast versjon. Det vil dessuten være meningsløst; jeg forventer at Spielberg ser muligheten til å utvide de knappe, nærmest destillerte handlingsforløpene, uten å gå seg vill, slik han gjorde i antiklimaktiske Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull.
Når svetteperlene stadig vekk bløtlegger den over gjennomsnittet store pannen min, er det fordi traileren unngår å avsløre potensielle svakheter. Robert Zemeckis‘ motion capture-spøkelser i Polarekspressen og Beowulf skaper fortsatt gufs på ryggen, og det er bekymringsverdig at traileren konsekvent maskerer alle tilløp til dialog. De få nærbildene vi får tilgang til i denne omgang er heller lite overbevisende; det er vanskelig å spore mennesker av kjøtt og blod bak lagene med datahud. Forhåpentligvis vil alt komme på plass når filmen er ferdig. Jeg husker godt hvordan jeg sakte men sikkert måtte svelge at promomaterialet til Avatar skuffet meg, og sjokket ble desto større når James Cameron viste fingeren til tvilens disipler med det som utvilsomt ble filmhistoriens mest avanserte og imponerende effektarbeide. De blå smurfene i traileren viste seg å være akkurat så levende som Cameron spredde gjetord om. Kanskje velger Tintin å holde tilbake på dette tidpunktet, slik at luften ikke forlater ballongen mens den fortsatt fylles.
Det mest oppløftende er at traileren ivaretar Hergés estetikk på en aldeles utmerket måte – især de film noir-aktige tonene i rutenes enkle, men gjennomførte lys- og skyggespill. Tablåene er som hentet ut av tegneserien, men likevel distinkt filmiske. Er denne atmosfæren til stede i filmen vil mye være gjort for fansen, sett at Edgar Wright, Steven Moffat og Joe Cornish‘ manuskript ikke løper løpsk med humoren og bevarer den lett sardoniske klangen. Dupont og Dupond kan både bli filmens ess i ermet eller vonde akilleshæl.
Etter flere års pause som regissør, er det en sann glede at Spielberg vender tilbake med hele tre filmer på rappen. I desember ser vi War Horse og neste år blir Lincoln, med Daniel Day-Lewis i hovedrollen, en innlysende Oscar-kandidat. Men først lander altså Tintin, og med tanke på hvor mye tid både Spielberg og Jackson har investert i prosjektet, er det lov å håpe på at innsatsen bærer saftige frukter.
Hva synes du om traileren? La oss høre fra deg i kommentarfeltet.
Sjekk også ut den internasjonale teaseren, som byr på et par ekstra scener i anslaget: