Internasjonale kritikere utrykker lunken positivitet overfor Hobbiten: Femhærerslaget

Peter Jacksons 13 år lange affære med Tolkiens Midgard-beretninger når omsider endestasjonen den 10. desember med Hobbiten: Femhærerslaget. Den internasjonale pressen har sett filmen, og til tross for at få anmeldelser kan sies å være negative, hviler det en lunken og halvhjertet entusiasme over dommen. 

For å legge kortene på bordet først som sist: Undertegnede tilhører den gruppen som elsket Ringenes Herre-filmene med hud og hår, men som ergrer seg over at Jackson returnerte til Midgard med humor, generisk CGI-action osv. – du kjenner sikkert diskusjonen. Alle indikatorer peker mot at jeg neppe vil bli mindre skuffet i møte med Hobbiten: Femhærerslaget. Den ferske dommen fra internasjonal presse bærer nettopp preg av at det siste møtet med Midgard er «purely entertaining» og «CGI-dominant».

Grovt sagt kan mottagelsen sies å befinne seg i grenselandet mellom «midt på treet» og positiv. Entusiasmen virker halvhjertet, og det hviler en usagt enighet om at Jacksons 13 år lange flørt med Midgard endelig er over. Hobbiten: Femhærerslaget oppsummeres hovedsakelig som en fornøyelig og svært spektakulær actionfilm, eller som Inkoo Kang oppsummerer det i sin omtale for The Wrap: «Peter Jackson gives us more of the same in this franchise-ender (…).»

Under finner du utdrag fra utvalgte omtaler av Hobbiten: Femhærerslaget:

Much as The Return of the King wrapped up the Lord of the Rings saga on an action-dominated high note, The Hobbit: The Battle of the Five Armies lives up to its mayhem potential by making maximum use of modern technology to create an abundant smorgasbord of wildly varied and sometimes mordantly amusing combat; this is an out-and-out war film, with gobs of trimmings.

After all the initial fuss and bother about the 3D and 48 frames-per-second images, Jackson and his visual team made the necessary technical adjustments to smooth things out, the result being a strong, robust looking, CGI-dominant film with great detailing and gargantuan imagery.

Todd McCarthy for Hollywood Reporter

This is the way The Hobbit ends: not with a whimper, but with an epic battle royale. True to its subtitle, The Battle of the Five Armies (revised from the initially more pacific There and Back Again), the final installment of Peter Jackson’s distended Lord of the Rings prequel offers more barbarians at the gate than you can shake an Elven sword at, each vying for control of mountainous Erebor. The result is at once the trilogy’s most engrossing episode, its most expeditious (at a comparatively lean 144 minutes) and also its darkest — both visually and in terms of the forces that stir in the hearts of men, dwarves and orcs alike.

Scott Foundas for Variety

(…) this film is a fitting cap to an extended series that, if nothing else, has transformed Tolkien’s place in the wider culture. His books were once strictly for spotty teen nerds (I think we’ve all been there), and while The Battle of the Five Armies is unlikely to repeat the Oscar sweep that greeted the conclusion of Jackson’s first Tolkien trilogy, in truth it is just as enjoyable as each of the five films that came before it.

– Andrew Pulver for Guardian

Five Armies is a carefully controlled circus of freaks, marvels, grotesqueries, and high-flying pageantry. And like any circus, we’re there to gasp and to laugh, but not to feel. “The Hobbit” movies have taken us there and back again, and I’m mostly just relieved the journey is now over.

Inkoo Kang for The Wrap

*

Uenighetene om hvordan Jackson har valgt å tilnærme seg Hobbiten-trilogien har vært føde for mang en diskusjon her på Montages, og er neppe over med det første. For å avslutte det hele med litt nostalgisk oppgulp: «The board is set, the pieces are moving. We come to it at last… The great battle of our time».

Hobbiten: Femhærerslaget har kinopremiere 10. desember.

pfxtxex29  iojvhqc25  wjsytcc23