Vintersøvn

Filmfrelst

Filmfrelst #163: Nuri Bilge Ceylans Vintersøvn

I denne episoden av Filmfrelst snakker vi om årets Gullpalme-vinner, Nuri Bilge Ceylans Vintersøvn, som er aktuell på norske kinoer.

Tyrkiske Nuri Bilge Ceylan har aldri gått tomhendt hjem fra Cannes, og i år fikk han endelig selveste Gullpalmen for sitt 3 timer og 16 minutter lange drama om patriarken Aydin og hans knotete relasjoner til sin egen familie. Vi snakker om Ceylans særtrekk som filmskaper, og hvilken plass Vintersøvn har i filmografien hans.

Denne beske og svært underholdende filmen kan virke avskrekkende i sin lengde, og promoteringen kommuniserer noe langt “tyngre” enn det som er tilfellet. Sannheten er at Vintersøvn er en svært tilgjengelig og engasjerende film, som vil appellere til et stort publikum.

Panelet i denne episoden består av Montages-redaktørene Karsten Meinich og Lars Ole Kristiansen.

God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 6 kommentarer

  1. Hausart sier:

    Et svært tilgjengelig Ceylan-verk? Det er i så fall et friskt pust i en filmografi med et nokså smalt nedslagsfelt. Gleder meg, både til lytting og film!

  2. Thomas sier:

    Jeg har sett tre Ceylan-filmer nå. Uzak/Distant likte jeg best. Men synes Ceylan må kunne tåle å bli kalt “pretensiøs” (et misbrukt ord, men et ord alle forstår). Mye Tarkovskij-aktig posering og dårlig skrevet dialog. Ikke akkurat noe nytt og spennende for film som kunstform å finne her, heller en dårligere versjon av noe som ble gjort for femti år siden allerede.

  3. Magnus sier:

    Thomas: jeg synes den største forskjellen med Vintersøvn kontra hans tidligere filmer nettopp ligger i dialog og manus og det gjør i mine øyne Vintersøvn til hans klart beste film av de fire Ceylan-filmene jeg har sett. En mesterlig film og en av årets beste i mine øyne. Og veldig enig med Podcast-deltagerne at det må understrekes at filmen ikke er spesielt tung og at den er mer umiddelbart underholdende enn man skulle tro!

  4. Kalle Løchen sier:

    Fin samtale om en viktig film, og en viktig filmskaper. Men dere kunne, og burde, brukt noen ord på hvordan han bruker den lille guttens Ilyiaz historie og blikk i filmen…

    • hans sier:

      Enig i at det er et interessant grep Ceylan gjør med Ilyaz, han kaster liksom et morskt blikk på situasjonene i filmen, som om han fordømmer de voksnes handlinger. Det er noe nærmest religiøst over tilstedeværelsen hans.

    • Hei!

      Helt enig i at dette er noe vi burde ha snakket om, og kanskje får vi anledning i podkasten der vi oppsummerer årets beste filmer (publiseres senere denne uken).

      Jeg undret meg over Ilyiaz da jeg så filmen. Dessverre har jeg ennå ikke fått anledning til å ta et gjensyn, så tankene mine er nok litt tåkete.

      Uansett: Han fremstår mer som en “funksjon” i manuset enn en fullblods karakter – han igangsetter rammefortellingen. Ilyiaz blikk er olmt, det virker som om han forakter de voksnes verdier og væremåte. Som Hans skriver, er det noe nesten religiøst over skikkelsen; han er som sendt fra en annen verden for å iaktta menneskene, og er skuffet over hva han ser. Ilyiaz mistro til de voksnes oppførsel speiler Nihals og Neclas tanker om av Aydins grublerier og arroganse – og Aydins opplevelse av Nihals (ifølge ham påtatte) interesse for å hjelpe de vanskeligstilte i bygda.

      Ilyiaz blikk mot slutten, da Nihal besøker familien hans, sier i grunnen alt: http://www.moviehdwallpapers.com/winter-sleep/9695/winter-sleep-2014-movie/

      Del gjerne dine tanker, Kalle!

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>