Verhoevenske øyeblikk fra henholdsvis Robocop (1987) og Showgirls (1995).

Filmfrelst

Filmfrelst #101: Paul Verhoeven

Hvor går grensen mellom kunst, kalkun, guilty pleasure, innsiktsfull humanisme, treffsikker samfunnssatire og rent møl? Hvorfor er Verhoevens Total Recall så uendelig mye mer interessant enn årets remake? Er Showgirls et misforstått mesterverk?

Vi gir oss kast med disse og andre spørsmål i denne episoden av Filmfrelst, som er viet en omfattende gjennomgang av filmene til den nederlandske regissøren Paul Verhoeven.

Med i denne episoden er Karsten Meinich, Lars Ole Kristiansen, Thor Joachim Haga, Trond Johansen og Martin Sivertsen.

God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 13 kommentarer

  1. Terje Tiberius Mørk sier:

    Paul Verhoeven <3

  2. Per Christian Walle sier:

    Takk for nok en fantastisk episode av filmfrelst. Et gjensyn av Basic Instinct ligger høyt på listen av filmer som må sees igjen. Må være et VHS ti-år siden jeg så den sist.

  3. Når vi er inne på erotiske thrillere. Det slår meg at denne sub-sjangeren ikke er særlig godt likt av filmtittere flest. Jeg viste Basic Instinct til et par kompiser i går. Alle likte den og de ble, som meg, veldig overasket når vi etter filmen sjekket IMDB og scoren ikke viste mer enn 6.9.

    Dette gjelder også for de andre filmene innen sjangeren som jeg elsker. Den beste av dem alle, Eyes Wide Shut snitter f.eks. inn på beskjedne 7.2. Dette står i kontrast til praktisk talt alle andre Kubrick filmer som ligger på rundt 8.0++. Det merkverdige er dog det faktum at stort sett alle Kubrick fans som jeg kommer i kontakt med setter nettop Eyes Eide Shut i toppsjiktet blant hans filmer.

    Så hvem er det egentlig som avfeier de erotiske thrillerne så blindt? Er det ikke i våre dager sosialt akseptert å like dem? For meg er det uansett helt uforståelig at filmer som Basic Instinct og Eyes Wide Shut ikke har en større plass i historiebøkene.

  4. aslet sier:

    Morsomt å høre på! Toppet seg da Thor Joachim kom med noe ala “Men så kommer denne erigerte penisskyggen brutalt inn fra venstre”

  5. Dag Sødtholt sier:

    Ha ha! Jeg har ikke fått hørt podcasten ennå, men har fått den anbefalt! Sitatet får umiddelbart en bjelle til å ringe – Verhoeven nektet seg ikke mye i de hollandske filmene før han dro til Hollywood så dette blir saftig og skandaløs listening. Men med fare for å starte den første penisdebatten på Montages: den kom da inn fra høyre?!

  6. Marius Vibe sier:

    Ahem. Bildet over er ikke fra RoboCop (1987), for dere ser vel at det der ikke er Peter Weller? Nei?
    Kisen på bildet er Robert Burke – og da tipper jeg at filmen er den grufulle RoboCop 3 fra 1993. Ja visst har jeg sett den.
    Den er for øvrig regissert av Fred Dekker (som, forståelig nok, ikke har regissert noe siden RoboCop 3), ikke Paul Verhoeven, som artikkelen omhandler.

  7. Takk, Marius! Sløvt å stole på Google der; som jeg sier i episoden så jeg RoboCop for første og eneste gang på VHS en gang på 90-tallet, og da jeg fant bildet til saken var det både treffende og RoboCop nok til at jeg tok det for face value (bokstavelig talt). Men ja, du har helt rett, det var jammen meg Burke – og vips er det fikset; bildesammensetningen er nå omgjort til å ha den verhoevenske RoboCop i Peter Wellers skikkelse side om side med Elizabeth Berkley. (For nye lesere, her er originalbildet Marius nevner, det med feil RoboCop.)

  8. Marius Vibe sier:

    @Karsten:
    Sorry, jeg fikk ikke med meg episoden.
    Jeg håper at noen andre i Filmfrelst-gjengen insisterte på at du ser RoboCop på nytt? Verhoevens klassiske film er mesterlig og kompleks: en ultravoldelig satire og en tankevekkende granskning av menneskelighet og identitet… med roboter og eksplosjoner!
    – og kanskje viktigst av alt: den burde være obligatorisk for regissører og manusforfattere å se, i og med at den utviser en rytme og effektivitet som nesten er glemt nå. Filmen er for søren bare 1 t. 40 min. lang, men rekker å gå gjennom så utrolig mye på den tida, uten å virke masete eller forhastet.
    Kjekt å observere, i en tid der selv det minste kitchen sink drama skal være over to timer langt.

  9. Nok en fantastisk episode. Jeg hatet Starship Troopers da den kom. Skjønner jo nå at jeg så filmen med underholdningsbrillene på, i tillegg til at jeg var litt for ung og upolert i filmhodet. Dere har nok en gang fått meg til å få øynene opp for en film som tydelig trenger gjensyn. Takk :-)

  10. Så at jeg publiserte med feil e-mail. Det er rettet på :-)

  11. Even G. Benestad sier:

    Showgirls er ikke noe misforstått mesterverk. En liten kalkun er mer riktig, men underholdningsverdien overgår det meste. Det var ikke før Hollow Man at Paul Verhoeven virkelig gikk flatt på trynet. Bortsett fra noen sinnssyke spesialeffekter har ikke filmen mye å by på av noe som helst. At samme mann laget Robocop, Total Recall og Basic Instinct bare få år tidligere er bortenfor sunn fornuft. For øvrig har jeg ikke tittet på filmene han laget etter Hollow Man. Er det saft i dem???

  12. Zwartboek var en meget fornøyelig film. Ikke like dristig og frisk som de store Hollywood-suksessene hans,men jeg koste meg med Zwartboek,og visste heller ikke at det var Verhoeven før ETTER jeg så filmen. En stor opptur etter Hollow Man,som har noen spennende og skumle idéer. Synd at de forble idéer.

  13. Huff.. nå har jeg lest at Starship Troopers skal få seg en totalrenovering i form av en nyinnspilling. Alt dere snakker om,som gjør den så bra, kommer til å bli kastet ut vinduet til fordel for underholdning. Det neste blir vel nyinnspilling av Hollow Man med Bradley Cooper som den nye Kevin Bacon, Andy Serkis som alt som kam skjules bak CGI,og selvfølgelig Len Wiseman med regi…

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>