Maren Ades tungt kritikerroste forviklingskomedie, Toni Erdmann, rasket til seg hele tre priser under filmfestivalen i Brussel fredag forrige uke.
Toni Erdmann var kritikernes favoritt da den deltok i hovedkonkurransen under årets Cannes-festival i mai, men da de gylne palmene skulle deles ut mot tampen av festivalen, måtte Ade ta til takke med slikk og ingenting.
Derfor er det gledelig at Toni Erdmann – som et lite plaster på såret – nå har høstet hele tre priser under prisutdelingen til filmfestivalen i Brussel, for henholdsvis Beste manus og den belgiske kanalen RTBF sin pris for beste film, samt festivalens hovedpris «Det gylne iris» (som gir i underkant av 95. 000 norske kroner).
I sin Cannes-omtale beskriver redaktør Lars Ole Kristiansen filmen med rosende ord: «Som alle virkelig gode komedier, er ikke Toni Erdmann skandert slik at det legges trykk på tonene. Det morsomme og sørgelige, oppspilte og usagte, flyter over i hverandre; vi må tygge og smake på stemningene underveis.»
Brussel-festivalen fokuserer utelukkende på europeisk film. Den komplette oversikten over prisvinnerne finner du hos Cineuropa.
Toni Erdmann får norsk kinodistribusjon via Arthaus, og blir å se på lerretet 1. juledag.