Solomamma er årets åpningsfilm på TIFF – her de første smakebitene fra programmet

TIFF 2026: Vinterens utgave av Tromsø internasjonale filmfestival (19.–25. januar) blir den 36. i rekken, og nå har festivalen sluppet årets første smakebiter fra programmet – inkludert åpningsfilmen Solomamma og en egen sideseksjon med filmer om fascisme.

Tradisjonen tro blir det igjen en norsk film som åpner TIFF. Janicke Askevolds dramakomedie Solomamma, fikk sin verdenspremiere på filmfestivalen i Locarno i august, og vil altså mandag 19. januar fylle Fokus kino med sin aller første visning i Norge. «Filmen er visuelt elegant og samtidig nær og intim,» sier festivalsjef Lisa Hoen i en pressemelding. Hun mener også at «Solomamma løfter fram tematikk som angår mange og viser hvordan ulike familier formes i dag». I en uttalelse til TIFF forteller regissør Askevold om betydningen av å få åpne festivalen: «Det føles som en stor ære. Jeg er veldig, veldig spent på hvordan det norske publikummet tar filmen imot.»

Filmen følger Edith (Lisa Loven Kongsli), som er journalist i Aftenposten og alenemor for Sigurd, et barn som ble til gjennom sæddonasjon. Når identiteten til donoren Niels (Herbert Nordrum) kommer for dagen, bestemmer hun seg for å oppsøke ham under dekke av å skulle intervjue ham til en reportasje. Det som skulle være et kjapt møte utvikler seg gradvis til en ekte forbindelse, og Edith synker dypere inn i et nett av løgner som setter tilværelsen hun har bygget i fare.

I Cineuropa sin anmeldelse omtales Solomamma som «aesthetically elegant and austere, but also full of rejuvenating humour», og kritiker Muriel Del Don fremhver at filmen utforsker hva det betyr å stå fast ved egne valg og verdier, til tross for andres vurderinger. Debanjan Dhar fra High on Films skrev også begeistret om filmen, som deltok i Locarnos hovedkonkurranse: «A calmly wise and lucidly mature drama, “Solomamma” does everything you can ask. It enthrals, renders queasiness, moves, and moves to a place of assured understanding.»

I anledning offentliggjøringen fra TIFF om at Solomamma er årets åpningsfilm, har også filmens trailer blitt sluppet. Regulær kinopremiere blir 30. januar 2026.

Regissør Janicke Askevold (Foto: Jonas Rydningen / TIFF)

*

TIFF lanserer eget fascismeprogram

Parallelt med nyheten om åpningsfilmen presenterer TIFF i kveld også en av årets mange viktige sideseksjoner: et eget program med filmer som setter fascisme på agendaen. Målet er å gi publikum både historisk innsikt og et skarpere blikk på dagens autoritære utviklingstrekk.

«Det er flere trekk i verden nå som peker mot mindre demokrati og mer autoritære styreformer», fortalte TIFFs assisterende programsjef Henning Rosenlund ved festivalens kick-off i Tromsø. «Fascismen er den siste store anti-demokratiske ideologien vi har hatt i Vest-Europa, og den fikk fatale følger. Derfor er det viktig å forstå hvordan den faktisk manifesterte seg – og hvordan enkelte mekanismer kan gjenkjennes i dag.»

Programmet består av fem filmer og tar sikte på å gi et tydelig rammeverk: å vise hvordan fascismen utspilte seg på 1930- og 40-tallet, samtidig som det inviteres til refleksjon rundt autoritære tendenser i vår egen tid. «Ideelt sett ønsker vi at publikum skal vite litt mer om hvordan fascismen utspilte seg i Europa, og samtidig kunne gjøre sammenligninger med trekk man ser i dag», forklarer Rosenlund. «Vi skal ikke gi fasiten, men legge til rette for at publikum kan gjøre sine egne refleksjoner.»

«Viljens triumf»

Filmene i seksjonen er allerede klare, og de spenner fra historiske propagandafilmer til ny fiksjon om autoritær makt:

  • Viljens triumf (1935, Tyskland, Leni Riefenstahl): Den beryktede propagandafilmen som dokumenterer NSDAPs partikongress og idealiserer Hitler.
  • En spesiell dag (1977, Italia, Ettore Scola): Et intimt kammerspill som viser Mussolinis Italia og total ensretting i 1938.
  • Hannah Arendt (2012, Frankrike/Luxemburg/Tyskland, Margarethe von Trotta): Biografisk drama om Arendts dekning av Eichmann-rettssaken og hennes analyser av totalitære systemer.
  • The Wizard of Kremlin (2025, Frankrike, Olivier Assayas): Fiksjonsfilm om Putins vei til makten og etableringen av en maktvertikal som gradvis underlegger seg det russiske samfunnet.
  • The Secret Agent (2025, Brasil, Kleber Mendonça Filho): Historien om forskeren Armando, som forsøker å unnslippe og motstå Brasils stadig mer autoritære militærdiktatur på 1980-tallet.

Sammen utgjør disse filmene et vidt spekter av fascismens uttrykk og mekanismer, fra historiske dokumenter til aktuelle politiske studier, og lover å både utfordre og engasjere publikum. Seksjonen vil utvilsomt sette sitt preg på årets utgave av filmfestivalen i Tromsø, og kanskje særlig visningen av Viljens triumf kan ta form av et rystende tilbakeblikk til Nazi-Tyskland og propagandafilmens mest innflytelsesrike verk.

Flere deler av årets TIFF-program vil bli sluppet i ukene fremover, men allerede nå stiger forventningene våre til årets utgave – som altså går av stabelen 19.–25. januar. Montages vil som vanlig være på plass med bred dekning fra festivalløypa i Tromsø.