Årets Amanda-priser ble delt ut i Haugesund i kveld, og som forventet ble Joachim Triers Verdens verste menneske (fem priser) og Eskil Vogts De uskyldige (fire priser) de store vinnerne. Mest overraskende var de to prisene til Bent Hamers The Middle Man – en film som gikk under radaren for de fleste da den i en kort periode ble vist på kino i fjor høst.
Amanda-showet ble vist på NRK2 i beste sendetid, og med Odd-Magnus Williamson i programlederrollen ble sendingen preget av den tradisjonelle kombinasjonen mellom en vert som delte om seg med humoristiske pek til filmbransjens medlemmer og holdt humøret oppe straks takketalene strakk ut.
Joachim Trier og Eskil Vogt vant sammen for beste manus (Verdens verste menneske), og alene (Vogt for regi, Trier for beste kinofilm), men henviste stadig til hverandre og sitt nære vennskap – som de vel alltid pleier å gjøre. Så mye var som det pleier på Amanda-utdelingen, og de øyeblikkene som skilte seg ut tilhørte «beste takketale»-vinner Sara Khorami, da hun mottok Amandaprisen for beste kvinnelige birolle og virket oppriktig rørt, samt Anders Danielsen Lie, som i Oscar-verdig stil mestret å hedre mange partnere og samtidig si noe om det å lage film – inkludert en kommentar til den sjokkerende uteblivelsen av nominasjon til Verdens verste menneske-fotograf Kasper Tuxen. Liv Ullmanns spesielle nærvær når enn hun var på skjermen var, som alltid, også verdt å merke seg.
Juryens priser ble jevnt fordelt utover de nominerte filmene, som må sies å være overraskende i et år der historiens mest internasjonalt anerkjente norske film, Verdens verste menneske, var nominert i hele elleve kategorier. Det er åpenbart vanskelig å bli helt i eget hjemland, for Joachim Triers verk vant «bare» fem priser, vel og merke inkludert statuetten for beste kinofilm. At den i tillegg mottok publikumsprisen må regnes som kveldens twist, ettersom denne utmerkelsen tradisjonelt skjenkes mer typisk publikumsorienterte filmer. At Verdens verste menneske konkurrerte med folkekomedien Lange flate ballær III og blockbusteren Nordsjøen sier noe om hvor godt likt den er blant de mange som valgte å kjøpe billett.
Verdens verste menneske er historisk, ikke bare fordi den vant pris i Cannes og ble Oscar-nominert i hele to kategorier (inkludert beste originalmanus), men fordi filmen – som en kunstnerisk ambisiøs, ukonvensjonell fortelling – trakk flere hundre tusen til norske kinoer. Så idet Trier & Co. tok imot publikumsprisen oppstod en minneverdig seanse på podiet, toppet av produsent Thomas Robsahms frekke, humoristiske kommentar: «Ifølge Harald Zwart er dette den eneste prisen som betyr noe».
Amanda-juryen var ikke fullt så imponert, og ga flere av prisene Verdens verste menneske konkurrerte om til andre filmer. Eskil Vogt og De uskyldige vant en noe uventet, men absolutt fortjent pris for beste regi (den imponerende instruksjonen av barneskuespillere kan ha vært utslagsgivende), i tillegg til foto, klipp og lyddesign. Sistnevnte var kanskje å forvente, men at Olivier Bugge Couttés klipping av Verdens verste menneske ikke ble belønnet – et arbeid der klippingen har en sjeldent synlig, ekspressiv funksjon – var forbausende. Danske Kasper Tuxens analoge foto i samme film var også en opplagt kandidat, men ble altså ikke nominert. I alle tilfeller var det gledelig at dyktige Sturla Brandth Grøvlen vant for sitt første bidrag til en norsk produksjon.
Oslo, 31. august (2011) vant to Amanda (beste regi og klipping – og ble ikke nominert for beste kinofilm), mens Louder Than Bombs (2015) sikret seg fire (regi, manus, foto, klipp). Thelma (2017) tok bare tre av de i alt tolv prisene den var nominert til (foto, klipp, musikk). Verdens verste menneske er den andre blant Triers filmer som har vunnet hovedprisen, i tillegg til debuten Reprise (2006). Med sine fem utmerkelser er Verdens verste menneske Triers hittil største Amanda-triumf – til sammenligning tok Dag Johan Haugeruds Barn (2019) imot ni statuetter og Erik Poppes Kongens nei (2016) åtte. Så den stadig mer utbredte oppfatningen om at Trier er Norges mest lovpriste filmskaper handler nok mest om hans internasjonale status (Verdens verste menneske fikk stort sett femmere i norske aviser, slik så mange norske filmer gjør, men utenfor landets grenser er den kjent som en av fjorårets aller fremste).
Nedenfor har vi limt inn den den fullstendige oversikten over årets Amanda-priser, med vinnerne markert i uthevet skrift:
Beste kostyme
• Amanda Lee Street for The Middle Man
• Flore Vauville for Tre nøtter til Askepott
• Jenny Hilmo Teig for Alle hater Johan
Beste sminke
• Lois McIntosh og Maria Zahl for I onde dager
• Asta Hafthorsdottir for Tre nøtter til Askepott
• Asta Hafthorsdottir og Thomas Feldberg for Alle hater Johan
Beste produksjonsdesign
• Jørgen Stangebye Larsen for Nordsjøen
• Roger Rosenberg for Verdens verste menneske
• Diana Magnus for The Middle Man
Beste kvinnelige skuespiller
• Kristine Kujath Thorp for Nordsjøen
• Renate Reinsve for Verdens verste menneske
• Rakel Lenora Fløttum, Alva Brynsmo Ramstad og Mina Yasmin Bremseth Asheim for De
uskyldige
Beste kvinnelige birolle
• Ellen Dorrit Petersen for Tre nøtter til Askepott
• Sara Khorami for Ingenting å le av
• Ingrid Bolsø Berdal for Alle hater Johan
Beste mannlige skuespiller
• Sam Ashraf for De uskyldige
• Pål Sverre Hagen for The Middle Man
• Thorbjørn Harr for Full dekning
Mannlig birolle
• Herbert Nordrum for Verdens verste menneske
• Anders Danielsen Lie for Verdens verste menneske
• Jan Gunnar Røise for Full dekning
Beste foto
• Sturla Brandth Grøvlen for De uskyldige
• Karl Erik Brøndbo for Alle hater Johan
• John Christian Rosenlund for The Middle Man
Beste barnefilm
• CLUE: Maltesergåten (Regi: Thale Persen, Prod.: Cornelia Boysen og Pias Semb)
• Tre nøtter til Askepott (Regi: Cecilie Mosli, Prod.: Fredick P.N Howard og Petter J. Borgli)
Beste manus
• Eskil Vogt for De uskyldige
• Eskil Vogt og Joachim Trier for Verdens verste menneske
• Erlend Loe for Alle hater Johan
Beste lyddesign
• Gisle Tveito og Gustaf Berger for De uskyldige
• Christian Schaanning for Nordsjøen
• Gisle Tveito for Verdens verste menneske
Beste musikk
• Ola Fløttum for Verdens verste menneske
• Jørgen Fluge Samuelsen for Alle hater Johan
• Pessi Levanto for De uskyldige
Beste dokumentarfilm
• Nattebarn (Regi: Peter Aaberg og Sverre Kvamme, Prod.: Carsten Aanonsen og Even Benestad)
• Vær her (Regi: Ragnhild Nøst Bergem, Co-regi: Erlend E. Mo, Prod.: André Folkestad og Camilla Vanebo)
• John – den siste norske cowboy (Regi: Frode Fimland, Prod.: Elisabeth Kleppe og Frode Fimland)
Beste visuelle effekter
• Espen Syberg og Kai Kiønig Bortne for Verdens verste menneske
• Mats Andersen og Theodor Groeneboom ved Rebel Unit, Morten Jacobsen ved Storm Studios, Lars Erik Hansen ved Gimpville AS og VFX-supervisor Arne Kaupang for Nordsjøen
• Espen Syberg og Ludvig Friberg for De uskyldige
Beste kortfilm
• Observasjon (Regi og prod.: Christoffer Lossius)
• Skolen ved havet (Regi: Solveig Melkeraaen, Prod.: Ingvil Giske)
• Robin og planeten (Regi: Johan Kaos, Prod.: Gary Cranner)
Beste klipp
• Jens Christian Fodstad for De uskyldige
• Olivier Bugge Coutté for Verdens verste menneske
• Christoffer Heie for Nattebarn
Beste regi
• Joachim Trier for Verdens verste menneske
• Eskil Vogt for De uskyldige
• Johan Andreas Andersen for Nordsjøen
Beste norske kinofilm
• De uskyldige (Regi: Eskil Vogt, Prod.: Maria Ekerhovd)
• Verdens verste menneske (Regi: Joachim Trier, Prod.: Andrea Berentsen Ottmar og Thomas Robsahm)
• Nordsjøen (Regi: Johan Andreas Andersen, Prod.: Martin Sundland, Catrin Gundersen og Therese Bøhn)
Beste utenlandske film
• Flukt (Regi: Jonas Poher Rasmussen, Distr.: Mer Filmdistribusjon)
• Everything Everywhere All at Once (Regi: Dan Kwan & Daniel Scheinert, Distr.: Another World Entertainment)
• Dune (Regi: Denis Villeneuve, Distr.: SF Studios)
Medlemmene i årets Amanda-jury: Anne Elvedal (manusforfatter), Toni Usman (skuespiller), Eva Dons (skuespiller), Katarina Launing (regissør), Anders T. Andersen (regissør), Are Sjaastad (produksjonsdesigner), Jacob Thorndahl (visuelle effekter), Catharina Wandrup (fotograf), Bobbie Esra Geelmuyden Pertan (klipper), Richard Sveen (lyddesigner), Peter Baden (komponist), Eli Røthe (kinosjef), Anita Rehoff Larsen (produsent), Khalid Maimouni (produsent), Anne Isene (kostyme/sminke).