Blant våre anbefalte Kosmorama-titler: «The Farewell» og «You Deserve a Lover».

Fem filmer du bør se på Kosmorama 2020

Kosmorama 2020: Trondheims internasjonale filmfestival, Kosmorama, fikk sitt offisielle startskudd mandag 2. mars med Sameblod-regissør Amanda Kernells nye film Charter som åpningsfilm. I denne saken presenterer vi en guide til fem filmer publikum bør se på årets festival.

Kosmorama og ikke minst utdelingen av Kanonprisen (Norges «Oscar») er sikre vårtegn i filmkalenderen. Festivalens fokus på norske filmer er ikke bare forankret i Kanonprisen, men reflekteres også i programmet – Kanon-nominerte spillefilmer fra 2019 som Barn og Håp blir hentet frem igjen med nye visninger, mens et knippe ferske dokumentarer med kinopremierer i 2020, som iHUMAN og Vær her, får sine Trondheims-premierer.I tillegg har Kosmorama funnet plass til en presentasjon av Anders T. Andersens Fuglane, og en retrospektiv visning av Vibeke Løkkebergs Løperjenten (1981) på kvinnedagen 8. mars, inkludert en samtale etter visningen mellom Løkkeberg og stipendiat Ingrid Synneva Holtar, som skriver doktorgrad om feministisk film i Norge på 70-tallet..

Ellers er Kosmorama-programmet preget av en sedvanlig balanse mellom internasjonal festivalfilm, noen førpremierer og en oppmuntrende mengde «eldre» titler – inkludert Cosa-Gavras‘ Cinematekene-aktuelle debutfilm Sovevognsmordet (1965) – hør vår ferske podkastepisoden om den her – og hans mest berømte film, klassikeren Z (1969). 87-årige Costa-Gavras deltar i tillegg med sin ferskeste produksjon, Adults in the Room (2019), i programseksjonen Europa.

Nedenfor trekker vi i tillegg frem fem høydepunkter fra årets Kosmorama-program som vi mener publikum bør prioritere under festivalen – en virtuell lommeguide:

*

Unge Ahmed (Dardenne-brødrene, 2019)

«Styrken ved Dardenne-brødrenes film om radikalisering, Unge Ahmed, er at årsaksforklaringene henvises til bakgrunnen. Ingen skyldfordeling, ingen oppskrifter på hvordan moderne samfunn skal motarbeide det irrasjonelle, ingen enkle dikotomier.» Slik beskrev Montages-redaktør Lars Ole Kristiansen Unge Ahmed i sin omtale etter å ha sett den under Cannes-festivalen i 2019, der Dardenne-brødrene vant prisen for beste regissør(er).

«Det er innlysende at de to erfarne regissørene stadig forholder seg til virkeligheten med den samme ydmykheten og observasjonsevnen som i Løftet (1996) eller To dager, en natt (2014). Brødrenes berømte humanisme handler om måtehold, om å ikke bli retorikere som skjærer ut mennesker i papp, som ikke griper inn i situasjonene. Og straks det dramatiske premisset er unnagjort, finner filmen sin toneart. Vi følger Ahmeds opplevelser i møte med en ungdomsinstitusjon, og på et gårdsbruk der han blir utplassert for å erfare en ny type kontakt. Han er redd for å ta på dyrene, og for å kysse den forelskede, jevnaldrende jenta som er ansvarlig for kuene og fjøset. Det er ikke lett å bli klok på hva som gjør henne øm overfor Ahmed – han er en eneste stor sammentrekning, han går innover, liksom flater ut seg selv av ydmykhet overfor noe forestilt større.»

Her er visningstidspunktene for Unge Ahmed under Kosmorama.

*

You Deserve a Lover (Hafsia Herzi, 2019)

Hafsia Herzi er godt etablert som en glitrende og usedvanlig karismatisk skuespiller i nyere fransk film, ikke minst gjennom samarbeidene med Abdellatif Kechiche. På én måte er det nesten uforståelig at det går an å regidebutere så bra som hun gjør med You Deserve a Lover («Tu mérites un amour»), men med sin erfaring har hun selvsagt et godt håndlag med skuespillere, i tillegg til at hun åpenbart har plukket opp et og annet regi-triks. You Deserve a Lover er en slags «Kechiche light», med en lignende oppmerksomhet viet uttrykksfulle ansikter – for øvrig fotografert av Jérémie Attard, som var kameraassistent under Mektoub-innspillingene.

Herzi spiller selv hovedpersonen Lila, som oppdager at kjæresten Rémi har vært utro. Hun tar imot råd fra venner om hvordan hun skal komme seg videre, og filmen er bygget opp gjennom en rekke møter i Lilas jakt på ny kjærlighet. Herzi regisserer altså seg selv, og hennes magiske tiltrekningskraft som skuespiller er hele årsaken til at You Deserve a Lover blir så gripende. Filmen er en karakterstudie som utspiller seg i en kontemporær dating-virkelighet, der det er vanskelig å skille med Herzi og rollefiguren hun gestalter. Anbefales varmt! (Og sørgelig nok har ikke filmen norsk distribusjon, så her er det nå Kosmoramas festivalvisninger som gjelder.)

Her er visningstidspunktene for You Deserve a Lover under Kosmorama.

*

For Sama (Waad Al-Kateab og Edward Watts, 2019)

«Oscar-nominerte For Sama er utvilsomt en av årets sterkeste og næreste dokumentarfilmer i sin ubønnhørlige skildring av grusomhetene i Aleppo, men det er dokumentasjonens rene, iboende kraft som slår hardest,» skriver Thor Joachim Haga i vår omtale av filmen.

«Vi følger den unge aktivisten Waad Al-Kateab fra starten av revolusjonen i 2011, idet hun får tak i et digitalkamera og begynner å filme det hun ser og opplever, allerede før regimet gjør sitt inntog i Aleppo. Deretter får vi et førstehåndsinntrykk av fallet ned i kaos og anarki, men også en slags kjærlighetserklæring til byen og dens innbyggere. På et rent dokumentasjonsnivå røsker For Sama usigelig hardt i flere sekvenser: Den klaustrofobiske beleiringen, der Waad og hennes nærmeste hutrer seg sammen i mørke kjellere og polstrede rom, mens bombene faller både rundt og på deres leilighetskompleks. Blodige, gråtende barn. De vage, utviskede sporene av forhenværende sivilisasjon. Forsøkene på å føre et tilnærmet normalt hverdagsliv i helvetes forgård. Og ikke minst en scene omkring et nyfødt barn. Disse bildene er så kraftfulle og tilstedeværende at de nesten blir utmattende. En av årets sterkeste kinoopplevelser, gjennom dokumentasjonens kompromissløse råskap.»

Her er visningstidspunktene for For Sama under Kosmorama.

*

High Life (Claire Denis, 2018)

Claire Denis’ eksistensielle science fiction er preget av den fragmentariske fortellerstilen hun er kjent for, og også her flørter erotikken og volden med hverandre – gjerne i sjokkartede øyeblikk. Filmens premiss er nokså enkelt å forholde seg til og skaper en spennende grobunn for mellommenneskelige relasjoner. Og det gror virkelig i High Life – av følelser, kroppsvæsker og buskvekster, i kontrast til de kliniske omgivelsene inne i romfartøyet. Noen kriminelle er sendt ut i verdensrommet på et vanskelig oppdrag. Målet er å finne en alternativ energikilde og å underveis delta i eksperimenter knyttet til menneskelig reproduksjon.

Såkalte «sorte hull» i universet har lenge vært en kime til nysgjerrighet og redsel. I april 2019 kunne vi for første gang se et fotografi av et ekte, slikt hull. Også i High Life spiller et sort hull en vesentlig rolle, både som et fysisk fenomen der man muligens kan sanke energi, og som en inngang til eksistensiell undring. Til tross for et beskjedent budsjett er den futuristiske iscenesettelsen troverdig, og filmen er tjent med å være skutt såpass klaustrofobisk. I scener fra jorden er det brukt 16mm-film, en tydelig kontrast til den høyteknologiske settingen i romskipet.

Her er visningstidspunktene for High Life under Kosmorama.

*

The Farewell (Lulu Wang, 2019)

Awkwafina kan kanskje kalles en slags moderne renessansekvinne. I løpet av de siste årene har hun, eller Nora Lum som hun egentlig heter, markert seg som rapper, musiker, komiker og skuespiller til stadig mer populærkulturell oppmerksomhet. Likevel kan nok rollen hennes i Lulu Wangs The Farewell sies å være hennes store gjennombrudd – som også premierte henne med en Golden Globe som første kvinne med asiatisk bakgrunn. Det er heller ikke vanskelig å forstå: Awkwafina har et ansikt og en væremåte som gjør seg særdeles bra foran et kamera, et «filmvesen», om du vil, og benytter denne kraften til å produsere en uttrykksfull og uaffektert figur. Dramaet i The Farewell dreier seg rundt noe så uskyldig som et barnebarn som må lyve til sin bestemor: Når man er glad i noen, er det riktig å la dem vite den brutale sannheten om at de snart skal dø, eller la dem leve videre i lykkelig uvitenhet fram til det siste?

Her er visningstidspunktene for The Farewell under Kosmorama.

*

Årets utgave av Kosmorama varer helt frem til ukeslutt, altså søndag 8. mars. Sjekk ut programmet i sin helhet på festivalens nettsider.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>