Hans Petter Molands «Ut og stjæle hester» og Elle-Máijá Tailfeathers og Kathleen Hepburns «The Body Remembers When The World Broke Open».

Berlinalen 2019

Filmfrelst #333: Berlinalen 2019 – Ut og stjæle hester (og øvrige norske prosjekter)

Berlinalen 2019: I denne festivalepisoden fra Berlin diskuterer vi Hans Petter Molands Ut og stjæle hester, samt et par andre norske prosjekter som vises i Berlin.

Da Ut og stjæle hester ble invitert til årets hovedkonkurranse i Berlin, bidro den til en historisk milepæl – det er første gang en norsk film har vært Gullbjørn-nominert to år på rad – etter at Erik Poppes Utøya 22. juli deltok i fjor. Dette er i tillegg Hans Petter Molands fjerde film i hovedkonkurransen, etter at festivalsjef Dieter Kosslick tidligere også har inkludert The Beautiful Country (2004)En ganske snill mann (2010) og Kraftidioten (2014) i sitt utvalg. Ingen annen norsk regissør har vært nominert til en av filmverdenens fremste utmerkelser like mange ganger.

Etter pressevisningen her i Berlin av Ut og stjæle hester satte Montages-redaktør Lars Ole Kristiansen og bidragsyter Ida Cathrine Holme Nielsen seg ned for å diskutere resultatet – både i lys av hvordan Moland har adaptert Per Pettersons berømte roman fra 2003, og ikke minst hvordan filmen er meislet ut rent visuelt.

I andre halvdel av episoden blir også Karsten Meinich med i panelet, for å utvide samtalen videre til de mange øvrige norske aktivitetene i Berlin, inkludert en prat om den kanadisk-norske samproduksjonen The Body Remembers When the World Broke Open, som vises i programmet Generation 14Plus, og er støttet av Samisk filminstitutt og Norsk filminstitutt, og co-produsert av Oslo Pictures ved Dyveke Bjørkly Graver.

God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>