Den lille, egenartede distributøren ActionFilm har i år blitt tilført nye krefter, som vil bære arven fra nylig pensjonerte Tore Erlandsen videre. Daglig leder Ingrid Sølverud og filmsjef Halvor Skree møtte oss for å snakke om ActionFilm, selskapets nye struktur og hvilken rolle de kan spille fremover, i den omskiftelige norske kinokulturen.
Med det litt frekke og herlig selvmotsigende navnet ActionFilm på fanen, har selskapet siden oppstarten i 1968 vært en garantist for et kontinuerlig eklektisk tilbud av filmer til norske kinoer. Nå er et generasjonsskifte gjennomført, og “nye” ActionFilm ser optimistisk på fremtiden.
– Vår grand old man, Tore Erlandsen, måtte til slutt innse at pensjonsalderen nærmet seg. Han drar fortsatt på festivaler, altså, han elsker jo film! Dette har vært hans levebrød og hobby, og vi er stolte over å skulle føre arven hans videre, sier Halvor Skree.
I fjor ryddet selskapet de siste 35mm-rullene ut av kontoret sitt på Vålerenga, noe som kan ses som en slags symbolsk nødvendighet, i overgangen til en ny tid.
– ActionFilm har hatt et virvar av gamle titler, fra Fredag den 13 til Tarkovskij, og de mange 35mm-rullene ble fordelt rundt omkring – mye av det gikk til filminstituttet, og noe til cinematekene og andre ildsjeler, forteller Skree.
– I denne overgangsfasen har det vært viktig å ta vare på filmarven i ActionFilm, forteller Sølverud, som mener dette nye intiativet finner særlig inspirasjon i Tore Erlandsens eklektiske smak og utvalg fra opp gjennom årene.
En visjon for fremtiden
ActionFilm har nå Sølverud og Skree som de to faste ansatte, og begge er også medeiere – sammen med Kjetil Omberg, som har vært instrumentell i å strukturere overgangen. Omberg og Skree bestemte seg for å ta ActionFilm videre da Erlandsen trakk seg tilbake, og før sommeren hentet de inn Sølverud, som tidligere har jobbet i Scanbox og Euforia film.
– ActionFilm skal kombinere tre elementer i filmutvalget fremover. Vi skal ha de smalere internasjonale kvalitetsfilmene, vi skal fortsette å jobbe med utvalgte norske filmer og vi skal være en service-leverandør for selskaper med filmrettigheter som trenger et lokalt kontor til å få filmene på kino i Norge, forteller Skree og Sølverud.
– Og vi skal fortsette å ha kontor på Vålerenga, smiler Skree.
Med utgangspunkt i sine forskjellige kompetanseområder vil de to utfylle hverandre og dele på oppgavene, med Sølverud fungerende også som markeds- og PR-sjef. Omberg vil bidra i en konsulterende funksjon, med Erlandsen som en «syvende far i huset». Hvordan viderefører man så arven fra ActionFilm, samtidig som selskapet skal fornyes?
– Det som er fint er at ActionFilm er et kjent navn i bransjen, som har stått for noe, og hatt en tanke og et ønske om å få de smale, unike filmene opp på norske kinoer, sier Sølverud.
I høst bringer de kritikerroste Snowpiercer til norske kinoer, med premiere 10. oktober.
– Selv om det i første omgang blir viktig å få fotfeste med denne modellen og ta små skritt, har vi spennende planer og en kostnadseffektiv organisasjon, som vi mener er riktig utgangspunkt slik disitribusjonsleddet har utviklet seg. Vi er glade for å befinne oss i denne frie posisjonen, og bringe ActionFilm videre, avslutter Sølverud.