Montages var offisiell mediepartner for årets Tromsø internasjonale filmfestival, og dekket festivalen med artikler, podkasts og videoreportasjer. Se også innhold på vår YouTube-kanal.
*
TIFF 2012: Den franske regissøren Olivier Assayas ble presentert på årets filmfestival i Tromsø med et retrospektivt program, og var også tilstede som en av festivalens gjester. I denne podkasten snakker vi med Assayas om hans innfallsvinkel til å lage film, og hvordan hans arbeid som filmskribent påvirket hans utvikling som regissør. Med i samtalen er også Kalle Løchen, filmkonsulent og tidligere redaktør i tidsskriftet Film&Kino, som bl.a. var med å programmere Assayas’ film Cold Water (1994) til TIFF i sin tid – den første av mange ganger regissøren har vært representert med film på festivalen.
Olivier Assayas er et kjent navn for de fleste cinefile, men det er nok få her til lands som virkelig kjenner filmografien hans. Morsomt nok for oss i Montages, startet Assayas’ karriere selv i filmskribentene og -kritikernes rekker; nærmere bestemt i bastionen for den franske nybølgen, tidsskriftet Cahiers du Cinéma, der Assayas begynte å skrive i 1980 og blant annet gjorde seg bemerket for innsatsen med å sette asiatisk film (særlig fra Hong Kong og Taiwan) på det internasjonale filmkartet på midten av 80-tallet.
Han fikk likevel sin spede begynnelse i filmbransjen lenge før Cahiers du Cinéma. Allerede i barndomshjemmet ble han eksponert for påvirkningen fra sin far, Jacques Rémy, en kjent manusforfatter i fransk filmbransje på 50- og 60-tallet. Så Assayas fikk inn med oppveksten mye av den fortellermessige nysgjerrigheten som senere skulle drive han til å lage egne filmer. Anekdotene sier at hans første filmjobb var som produksjonsassistent på Richard Donners Superman (1978), men det var først gjennom skrivearbeidet og kortfilmene han laget i samme periode at Assayas virkelig fikk utviklet et språk for hvilke filmer han ville lage; og hvordan han skulle lage dem.
For generasjonen Assayas tilhører i fransk film, skjedde den kunstneriske blomstringen i en periode da ilden fra studentopprørene i Paris i 1968 hadde sluknet hen, og populærkulturen heller var formet av desillusjonerte britiske punkband enn foreldregenerasjonens tidligere helter. Så også for Assayas, som debuterte med Désordre i 1986 og sist stod bak den høyst ambisiøse Carlos, som hadde premiere i Cannes i 2010. (Se hele filmografien her.)
Med dette som intro presenterer vi her vår samtale med Olivier Assayas og Kalle Løchen fra TIFF 2012; både som videointervju og Filmfrelst-episode. God lytting!