Få regissører har svingt seg i valsen med så mange prosjekter som Steven Spielberg de siste årene. Dessverre har det blitt med flørtingen, som mest av alt har skapt utålmodighet og frustrasjoner hos oss fans. Da er det desto mer gledelig å høre at mesterregissøren endelig har valgt et prosjekt og attpåtil satt premieredatoen til 10. august 2011.
Filmen er en adapsjon av barneboken War Horse (Michael Morpurgo, 1982), som også har motatt mye skryt som teaterforestilling på Londons West End. Variety beskriver historien slik: «Set against the sweeping backdrop of the Great War, storyline charts the extraordinary friendship between a boy and a horse who are separated but whose fates continue to intertwine over the course of WWI.» Bokens vaskeseddel gir oss litt mer kjøtt på beina:
In 1914, Joey, a beautiful bay-red foal with a distinctive cross on his nose, is sold to the army and thrust into the midst of the war on the Western Front. With his officer, he charges toward the enemy, witnessing the horror of the battles in France. But even in the desolation of the trenches, Joey’s courage touches the soldiers around him and he is able to find warmth and hope. But his heart aches for Albert, the farmer’s son he left behind. Will he ever see his true master again?
Utgangspunktet høres kanskje både pompøst og sentimentalt ut, men Spielberg er ekspert på å gi slike store følelser varme og liv. Dessuten er det lovende at han igjen vender blikket mot barnets verden, som han så ofte har lyktes med å fange tidligere, i Nærkontakt av tredje grad, E.T.: The Extra-Terrestrial og A.I: Artificial Intelligence. Og i likhet med den noe ujevne Empire of the Sun (hvor Christian Bale fikk sitt gjennombrudd), er War Horse altså til dels en fortelling om barn og krig. Dessuten med en gnist av magisk realisme; på meg virker det som om denne hesten har en symbolsk funksjon – at den holder håpet oppe i mørkets time. «Its heart and its message provide a story that can be felt in every country», sier Spielberg selv, og vi får krysse fingrene for at han balanserer det sukkersøte med den barske realismen fra Saving Private Ryan.
Dessuten blir det spennende å se hvordan Spielberg løser det faktum at hovedkarakteren er en hest – det later jo til at boken i stor grad er fortalt gjennom dyrets perspektiv. Vil de bruke en faktisk hest og eventuelt kombinere dette med CGI-effekter? Sikkert og visst er det vel uansett at Spielberg kommer til å ha med seg et stjernelag bak kameraet, som er parate til å skape filmmagi. Allerede nå gleder jeg meg til dynamisk klipping fra Michael Kahn, svulmende og atmosfærisk musikk fra John Williams og, ikke minst, et dust og ekspressivt foto fra min personlige favoritt Janusz Kaminski.
Vi som har savnet Spielberg en stund, får da en liten overdose i 2011 (The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn kommer først i desember – altså etter War Horse), akkurat som vi fikk i 1993 (Jurassic Park og Schindlers liste), 2002 (Minority Report og Catch Me If You Can) og 2005 (War of the Worlds og München).
Spielberg er som vanlig produsent for filmen, sammen med Kathleen Kennedy, Frank Marshall og Revel Guest. Lee Hall (Billy Elliot) og Richard Curtis (Love Actually) står for manuskriptet.