-- All I want is an opportunity.
-- This is America, ain’t it? Who the fuck’s stoppin’ ya?
De to eneste replikkene i teaser-traileren som skal selge HBOs kommende storsatsing, Boardwalk Empire, sier alt og ingenting. Vi tas med tilbake til forbudstidens USA i 1920-årene. Den første verdenskrig er avsluttet, pendelen svinger rett vei for Wall Street, kvinner får stemmerett, radioen får sitt gjennombrudd, og den yngre generasjon tar over en verden der nye muligheter åpner nye markeder.
Ordene som utveksles mellom Michael Pitt og Steve Buscemi fanger tidsåndens atmosfære, og klippes elegant inn i et deilig sammensurium av stemningsmettede bilder. Dette er HBOs dyreste pilot-produksjon noensinne, og vi skjønner hvorfor. Naturligvis stjeler kjente skuespillernavn store biter av den finansielle kaka, men viktigst er hintene til en deilig gjennomført og ikke minst storslått gjengivelse av 1920-tallets Amerika. Traileren antyder også en trygg stilsikkerhet over scenografi, karaktertegninger og actionscener som skaper forventninger om en serie av episk kaliber. Og er det ikke akkurat dette vi har ventet på fra Hollywood? Med unntak av Michaels Manns siste film, Public Enemies, er det lenge siden vi har sett amerikanske storproduksjoner dyrke denne veldig filmatiske epoken. Kanskje hadde det vært enda mer spennende å se Boardwalk Empire (eller lignende) fortalt som en episk gangsterfilm fremfor en tv-serie, med all det potensial et kinolerret ville kunne gi konseptet (men HBO-versjonen er neppe et dårlig substitutt).
Boardwalk Empire serveres oss altså av kanalen som har revolusjonert tv-serieformatet med betydelige verk som Rome, Band of Brothers, Generation Kill, Angels in America, Carinvàle, Deadwood, The Wire, Six Feet Under og ikke minst The Sopranos. Boardwalk Empire lanseres til høsten, og fordi kanalens mest innbringende serier i dag er avsluttede kapitler, forventes serien å innta posisjon som flaggskip for HBO. Særlig blir det viktig satt opp mot de økonomiske forutsetningene, hvor frykten er at serien kan lide samme skjebne som tidligere storproduksjoner i regi av HBO, som Rome og Carnivàle; påkostede serier som opplever anmeldernes gunst, men som ikke genererer nok seertall og abonnenter for tv-kanalen, og følgelig aldri får leve ut sitt påtenkte liv.
Boardwalk Empire har imidlertid noen viktige trumfkort. Med Martin Scorsese oppført som produsent, og et manus ført i pennen av The Sopranos-forfatter Terence Winter, skal mye gå galt for at dette mislykkes. Vi må også legge til at serien vil vandre i et filmatisk terreng som alltid har fascinert og interessert mange, og treffer tematisk et større nedslagsfelt enn andre av HBOs storproduksjoner. Med den nylanserte traileren får vi også kjenne smaken av det visuelle universet, og følelsen av suksess er faretruende sterk. Dette kan vel ikke slå feil?