Franske kinosjefer opplever rekordbesøk på sine kinoer, men ikke først og fremst takket være hjemlige produksjoner. I et land der man historisk har forsøkt å nær sagt bannlyse enhver påvirkning utenfra, er det ikke bare Starbucks og McDonald’s som tjener gode penger. Hollywood har forlengst plassert seg stødig hos de kommersielle kinoaktørene. Kinokjeden UGC har med sine enorme sentre med 12-15 saler forlengst laget amerikanske tilstander i hovedstaden Paris, og har ingen problemer med å la Hollywoods storfilmer utgjøre majoriteten av programmet. Noe mer balanserte kjeder som Gaumont gjør mye av det samme, men skjuler det kanskje mer i gamle kinopalass som den nydelige utgaven de driver på Champs-Elysées. Spesielt i Paris er det MK2-kjeden og de mange filmklubbene som langt på vei redder variasjonen i det som tross alt fortsatt er filmens hovedstad.
Årets besøk sålangt på franske kinoer nærmer seg 180 millioner solgte billetter, og med James Camerons Avatar på tampen av året, vil besøket etter all sannsynlighet passere 200 for første gang i historien. Hollywood-filmen til tross, Luc Bessons Arthur et la Vengeance de Maltazard vil også bidra til en historisk total og har allerede solgt billetter for 18,1 millioner i løpet av de to ukene den har gått. Amerikansk film hadde allikevel en markedsandel på hele 47,6% frem til november i år, 4% høyere enn fjoråret. Andelen for hjemlig film derimot, har falt fra nesten 50% til 36,8. Så skal det sies at fjorårets høye tall skyldtes den mildt sagt overraskende suksessen til Dany Boons Bienvenue chez les Ch’tis.
Andre publikumsfavoritter i år har vært Ice Age 3 med 68,5 millioner inntjente dollar, siste Harry Potter med 54,2 og adaptasjonen av Le Petit Nicolas som endte opp med 47,1.