Alexandre Desplat skriver musikken til Gareth Edwards Star Wars-spinoff

I et radiointervju på den franske kanalen Radio Classique i går avslørte Alexandre Desplat at han skal skrive musikken til Gareth Edwards‘ kommende Star Wars-spinoff – som nå også har et navn. 

Det kommer vel strengt tatt ikke som noen bombe, med tanke på at Desplat skrev musikken til Edwards’ fantastiske nytolkning av Godzilla i fjor. Det er heller ingen overraskelse generelt, ettersom den franske Hollywood-yndlingen skriver musikk til alt og alle om dagen, og har – ifølge ham selv – fullbooket seg selv helt frem til 2017.

I intervjuet forklarer Desplat at han ble trukket mot Godzilla etter å ha sett regissørens makeløse debutfilm Monsters (2010), og at han nå er “veldig glad ettersom han skal komponere musikken til Edwards neste film, en Star Wars-spinoff, som er veldig spennende”.

Personlig har jeg mine tvil. Ikke bare fordi jeg sliter med å catche Desplat-appellen generelt, men også fordi hans tidligere forsøk i science fiction, fantasy og ‘space opera’-sjangrene ikke har overbevist i særlig grad (Harry Potter, Rise of the Guardians, The Golden Compass). Desplat har flere ganger uttrykt sin begeistring for John Williams og hvor viktig Star Wars var i hans eget yrkesvalg. Det skulle i utgangspunktet være betryggende, men han har ikke vist noen ting foreløpig som skulle rettferdiggjøre den inspirasjonen og parallellen.

La oss allikevel holde døren på gløtt. Kanskje vil han overraske positivt akkurat slik Howard Shore gjorde med Lord of the Rings – et annet prosjekt som tilsynelatende virket utenfor komponistens kapasitet, men som innfridde til de grader.

I tillegg til komponistvalget, har filmen også fått et fullt navn – Star Wars: Rogue One. Det er imidlertid svært lite, om noe, informasjon om filmens historie. Det eneste vi vet er at idéen kommer fra effektguru John Knoll, manusforfatter er Chris Weitz og at den kvinnelige hovedrollen skal gestaltes av Felicity Jones.

Star Wars: Rogue One har forventet verdenspremiere 16. desember 2016.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 5 kommentarer

  1. Truls Foss sier:

    Har trua! Synes forøvrig Desplat overbevist med Harry Potter-arbeidet sitt jeg. Når Lily’s Theme åpner the Deathly Hallows – Part 2 står gåsehuden i taket for min del!

    • Enig! Er det noen av dagens komponister som er mer direkte inspirert av Williams enn Desplat? Her for eksempel: http://open.spotify.com/track/3MGnDslHw0QnZQi6Yjodri

    • Har aldri hørt noe særlig Williams i Desplat, for å være ærlig. Ikke BIRTH eller HARRY POTTER heller. Hvis Williams-pastisj hadde vært målet, ville jeg heller gått for Joel McNeely, Mike Verta, John Debney el.l. som kan legendens lydbilde til fingerspissene. Kanskje også Giacchino på en god dag (selv om jeg ikke liker ham noe særlig heller).

      Nei, personlig hadde jeg ønsket noe litt mer ‘out of the box’ nå som man først går bort fra Williams — og, skal man tro, Lucas’ mer fargesprakende univers. For eksempel Elliot Goldenthal, Dario Marianelli, Max Richter, Abel Korzeniowski, Federico Jusid, Benjamin Wallfisch, Christopher Young, David Arnold, George Fenton etc.

      Jeg har alltid drømt om et James Horner-STAR WARS.

  2. Eirik sier:

    Thor Joachim; Bear McCreary som har gjort Battlestar Galactica serien bla? Mye fint der. Du nevner bla McNeely som ville vært et godt valg, han gjorde et flott soundtrack til “Shadows of the Empire” på 90 tallet, en Star Wars spinn off (bok / spill etc) som nå desverre tilhører det kasserte utvidete Star Wars univers, men høyt verdsatt blant fans. Lyttet til det nettop, finnes på Spotify bla, og det er noen majestestiske passasjer av kormusikk bla. Det lyder veldig klassisk, og det som gjør soundtracket en dimensjon rikere, er at det ikke er direkte “underlagt” en film. Anbefales.

    Ingen som riktig vet hva slags historie “Rouge One” inviterer til. Det ble vist et stk “consept art” under Disneys pressekonferanse som kan tyde på en mørkere, mer voksen og kanskje voldelig, utgave/ utsnitt av SW universet, en heist thriller, tøffere millitær sci- fi bakgrunn muligens. Med fokus på en underverden av premierejegere og smågangstere, sannsynlig med karakterer som har liten eller ingen relasjon til de store trilogienes handlingsforløp. Og det er jeg mer en åpen til.

    Jeg har hørt for lite på Desplat og han har gjort så mye, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Men hvorfor ikke Harry Potter som nevnt her. Jeg har et altfor sterkt forhold til John Williams til at jeg kan begynne og finne noe og sammenligne med hos Desplat må jeg inrømme.

    James Horner, det kunne vært fint det, men kanskje et litt for trygt valg? Har gjort musikk for Lucasfilm tidligere også han. Willow, som er tidvis et pent soundtrack. Jeg kunne godt tenke meg noen som kan utfordre litt, muligens over i elektronisk retning, dog ikke at det går helt Vangelis eller Daft Punk i det. Det må også være klassisk, med rustikke undertoner. Phillip Glass tror jeg man kan glemme. Der går grensen.

    • McCreary gjør mye fint for TV, han, men ser ikke helt for meg ham i denne sammenheng. Selv om jeg gjerne ønsker ting litt ‘utenfor boksen’, må det også være litt innenfor. I hvert fall bevare noe av det neo-romantiske tonespråket som Williams etablerte. Derfor drar jeg det heller ikke så langt som elektronika eller Glass eller Zimmer eller helt outrerte ting.

      SHADOW OF THE EMPIRE er forøvrig veldig bra. I likhet med mye annet av McNeely (YOUNG INDY etc.) er det tydelig at kan han sin John Williams. Men som sagt — litt for mye pastisj i denne sammenheng, etter min mening.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>