begrepet-film-noir

Begrepet: Film noir

«Begrepet» er en spalte der vi enkelt forklarer opprinnelsen og betydningen av et begrep knyttet til filmens verden.

Film noir (fr. den mørke/sorte filmen) er en amerikansk genre som har gjennom på 1940- og 1950-tallet opparbeidet seg til å ha både like trekk innen mise-en-scène og den narrative biten. Bilder med høy kontrast, silhuetter og kreativ bruk av skygger er noen av elementene som kjennetegner film noir. Disse skiller seg dramatisk fra andre genrer som ofte streber etter en visuell stil som setter fokus på historiefortellingen. Ved å ty til slike virkemidler, kunne film noir-filmene ikke bare fortelle en historie, men også formidle helt spesielle følelser. Historiefortellingsmessig foretrekker film noir enkle narrative elementer som privatdetektiven, anti-helten og gjerne en femme fatale -- en farlig kvinne som gjerne ga hovedpersonen en hel rekke problemer.

Genren fikk en renessanse med filmer som Chinatown og Blade Runner på 1970- og 1980-tallet. De stilistiske elementene fra film noir ble videreført, men selve historiefortellingen ble oppdatert til å passe datidens problematikk. Her finner man den farlige kvinnen. skarpe skygger, men i en ny setting -- i hvert fall med tanke på Blade Runners sci-fi-historie. På 1990-tallet fikk genren nok en revitalisering med Se7en, som på samme vis låner fra film noir men gir historien en modernisering i forhold til (det amerikanske) samfunnets utvikling. Som følge av moderniseringen av film noir-elementene, kalles dette gjerne neo noir; altså den nye mørke filmen.

Eksemplet under traileren til Roman Polanskis Chinatown fra 1974. Mange av elementene nevnt ovenfor er tilstedeværende i denne filmen.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 9 kommentarer

  1. Ole sier:

    Hva er den beste film noir filmen? Jeg stemmer på “Out of the Past”

  2. Eirik Sand Johnsen sier:

    Sett Erik Gustavsons Blackout fra 1986?

    E.

  3. Stian Stakset sier:

    Har sansen for mange av de nyere filmene med sterke noir-trekk, f.eks. Chinatown, Body Heat og, ikke minst, Point Blank!

  4. Jon Iversen sier:

    Filmklubbforbundet har utgitt et ganske bra hefte om film Noir: Den svarte filmen skrevet av professor Gunnar Iversen ved NTNU.
    kan bestilles fra filmklubbforbundet tel 991 11 887 eller mail ingridr at filmklubb.no koster kr 100,- eller 50,- for filmklubbmedlemmer og andre verdig trengende.

  5. Erik Vågnes sier:

    Beste noir? I teten er ihvertfall “In a Lonely Place”, “Double Indemnity”, The Killers, den superbe “Nightmare Alley” og Fritz Langs “The Big Heat”.

    Hmm, noirhefte høres fristende ut! Hvor mange sider er dette heftet?

  6. Er ikke Film Noirs sjanger status fortsatt under debatt? Den blir jo oftest beskrevet som en Amerikansk “bølge/bevegelse” fra 1941(40)-1959(64). Chinatown er vel derfor heller Neo-Noir. Hva film noir er nøyaktig er et veldig komplisert tema som nok alltid vil bli diskutert, men ekspertene ser ut til å holde til ideen om at kun Amerikansk film fra den nevnte perioden skal ha dette stemplet.

    På en annen side er Noir(uten ordet “film” foran) er fritt ord som kan slenges løsere rundt. Man kan jo snakke om Norsk noir for eksempel(Døden er et Kjærtegn, To Mistenkelige Personer).

  7. @Christoffer: Det har du helt rett i, og det er faktisk slik at alle genrer er under stadig debatt. Grunnen til at den omtales som en amerikansk genre er at den faktisk startet i USA. Deretter har den spredd seg til resten av verden. Denne trenden snudde seg litt på starten av 1970-tallet det den amerikanske filmen tok til seg europeiske strømninger samtidig som enkelte filmskapere tok opp noir-estetikken på nytt.

  8. C sier:

    Blir noe feil å si at ‘film noir’ er en amerikansk genre, når man har helt klare eksempler i europa. Muligens best representert i Frankrike av de bekmørke filmerne til Carne og Clouzot.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>