Begrepet: Film noir

«Begrepet» er en spalte der vi enkelt forklarer opprinnelsen og betydningen av et begrep knyttet til filmens verden.

Film noir (fr. den mørke/sorte filmen) er en amerikansk genre som gjennom 1940- og 1950-tallet opparbeidet seg til å ha både like trekk innen mise-en-scène og den narrative biten. Bilder med høy kontrast, silhuetter og kreativ bruk av skygger er noen av elementene som kjennetegner film noir. Disse skiller seg dramatisk fra andre genrer som ofte streber etter en visuell stil som setter fokus på historiefortellingen. Ved å ty til slike virkemidler, kunne film noir-filmene ikke bare fortelle en historie, men også formidle helt spesielle følelser. Historiefortellingsmessig foretrekker film noir enkle narrative elementer som privatdetektiven, anti-helten og gjerne en femme fatale -- en farlig kvinne som gjerne ga hovedpersonen en hel rekke problemer.

Genren fikk en renessanse med filmer som Chinatown og Blade Runner på 1970- og 1980-tallet. De stilistiske elementene fra film noir ble videreført, men selve historiefortellingen ble oppdatert til å passe datidens problematikk. Her finner man den farlige kvinnen. skarpe skygger, men i en ny setting -- i hvert fall med tanke på Blade Runners sci-fi-historie. På 1990-tallet fikk genren nok en revitalisering med Se7en, som på samme vis låner fra film noir men gir historien en modernisering i forhold til (det amerikanske) samfunnets utvikling. Som følge av moderniseringen av film noir-elementene, kalles dette gjerne neo noir; altså den nye mørke filmen.

Eksemplet under traileren til Roman Polanskis Chinatown fra 1974. Mange av elementene nevnt ovenfor er tilstedeværende i denne filmen.