ny-film-fra-paul-thomas-anderson

Ny film fra Paul Thomas Anderson

Paul Thomas Anderson
Daniel Day-Lewis og Paul Thomas Anderson på settet til «There Will Be Blood».

Endelig! Helt siden There Will Be Blood i 2007 bidro til en omrokkering på listen over tidenes beste filmer, har det vært tyst fra regissør Paul Thomas Anderson. Ganske sikkert fordi han har vært mer interessert i å jobbe fredelig med et nytt manus enn å befinne seg i offentligheten. Og godt er det, for i dag offentliggjør Variety endelig detaljene om hans neste film – som vil få Philip Seymour Hoffman i hovedrollen som grunnleggeren av et nytt religiøst samfunn i 50-tallets USA:

Hoffman, who has played supporting roles in most of Anderson’s past films, this time will be at the center, playing “the Master,” as in “master of ceremonies,” a charismatic intellectual who hatches a faith-based organization that begins to catch on in America in 1952. The core is the relationship between the Master and Freddie, a twentysomething drifter who becomes the leader’s lieutenant. As the faith begins to gain a fervent following, Freddie finds himself questioning the belief system he has embraced, and his mentor.

Jeg får litt frysninger av hvor mye dette minner om There Will Be Blood. Det er nesten som om denne nye filmen kan bli en tematisk fortsettelse, som plukker opp tråden noen tiår etter at Eli Sunday møtte bowlinggulvet. Gjennom å gjøre religion og troen på høyere makter til et kjernetema, vil Anderson kunne dykke videre inn i sitt beretningsprosjekt om Amerikas mørke historie (som gjerne speiler nåtiden). Og castingen av Philip Seymour Hoffman som leder av et nyreligiøst korstog er nesten for selvfølgelig, – men et rørende ekko tilbake til Anthony Minghellas Cold Mountain, der Hoffman leverte en uforglemmelig rolle som ond, korrupt prest.

Philip Seymour Hoffman i «Cold Mountain» (2003)
Philip Seymour Hoffman i «Cold Mountain» (2003)

Paul Thomas Anderson har inntil videre plassert prosjektet hos Universal, som nå skal avgjøre om de vil finansiere filmens budsjett på $35 millioner ($10 millioner mer enn produksjonsbudsjettet på There Will Be Blood). Foreløpig er ikke regissøren helt i mål med sisteutkastet av manuset, men vi krysser fingrene for at studioet ikke stikker kjepper i hjulene. En kinolansering høsten 2011 bør være mulig om alt går etter planen.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 12 kommentarer

  1. Christoffer Ødegården sier:

    Kan knapt vente. PTA har ikke skuffet ennå. Holder han vinnerrekka nå faller han inn blant de store (med ettertanke så er han der oppe allerede).

  2. Hvem kan vente på dette!!! PTA har laget en gullrekke filmskapere flest kan kjempe for over en hel livstid – uten å lykkes. Ved siden av Nolan er han den største amerikanske filmskaperen akkurat nå. Tror ikke det er et særlig kontroversielt utsagn?

    Men han slår aldri “There Will Be Blood”. Det er umulig. Gjør han dét flytter jeg til en øde øy i ren forvirring.

  3. Christopher Nolan er engelsk, ikke amerikansk.

  4. Christoffer Ødegården sier:

    “Men han slår aldri “There Will Be Blood”. Det er umulig. Gjør han dét flytter jeg til en øde øy i ren forvirring.”

    Jeg er en av de som foretrekker Boogie Nights for å være helt ærlig, men de er ikke så lang fra hverandre, kunne vel nesten vært sidestilt som hans to beste.

  5. Hausart sier:

    What Geir said.

    Pluss, det er ti år siden PTA’s forrige notable film dersom man ser bort i fra TWNN. Dersom én solid film på ni år er nok for å vurderes som amerikas største kontemporære filmskaper, vet jeg om et tresifret antall andre som burde få være med å kjempe om tittelen.

  6. Christoffer Ødegården sier:

    Punch-Drunk Love var jo også et mesterverk og fyren har jo bare laget to filmer dette tiåret.

    Sergio Leone lagde 7 filmer i hele sin karriere (og den første skal visstnok være en kalkun) og er likevel sett på som en av de store. PTA har laget 5 filmer allerde. Alle av ekstremt høy kvalitet. Hvorfor skulle han ikke bli sett på som en av de store?

  7. Robin Johansson sier:

    Det er Nolan, PTA og Aronofsky som skaper mest fryd når de annonserer nye prosjekter.

    I den rekkefølgen også. Punch-Drunk Love syntes jeg på ingen måte var noe mesterverk.

  8. @Geir: Nolan lager amerikansk, og ikke britisk, film. Det var poenget.

    Og mens debatten fortsatt lever: Selv synes jeg “Magnolia” er hans nest beste.

  9. Kjenner et akutt behov for å forsvare Punch-Drunk Love her! Med den filmen leverte PTA noe så sjeldent som en genuint romantisk film om mislykkede romantikere, og han tok sjansen på å gå langt vekk fra trygg grunn. Filmen eksperimenterer med subtile forstyrrelser, særlig i lyd og farge – og gjennom dette åpenbarte det seg enorme muligheter for en klovn som Adam Sandler, til å hente ut det dypt sørgelige i seg selv.

    Sandler og Emily Watson er begge på kanten av å miste forstanden i Punch-Drunk Love, og de føler seg ikke særlig tryggere omgitt av Robert Elswits psykedelisk-realistiske foto og ikke minst Jon Brions banebrytende plunke-musikk som grenser til å uttrykke ren og skjær galskap hele fortellingen i gjennom (et score som i selskap med Carter Burwells mystiske musikk til Adaptation. var det musikalske høydepunktet i 2002.).

    Når PTA så makter å samle alle disse emosjonelle utskeielser og undertrykkelser i en enorm tilfredsstillende slutt, i det jeg opplever som tiårets mest håpefullt romantiske film (en slags motsats til den deprimerende romantikken i Eternal Sunshine), gir jeg meg ende over. Punch-Drunk Love har blitt en dypt undervurdert film som fortjener en renessanse; det kan starte med at dere gir den en sjanse til!

    Sånn. Og så kan jeg føye til at min PTA-favoritt er There Will Be Blood. (Men jeg drømmehåper om at han har et par enda bedre filmer i seg, noe jeg i motsetning til Lars Ole faktisk tror er mulig.)

  10. Skriver under på hvert ord Karsten skriver om “Punch-Drunk-Love”! Men kampen om medaljene er hard, så den må nok nøye seg med tredjeplass for min del. “Boogie Nights” på fjerdeplass???!!! Ja, faktisk. Sånn kan det gå når man bare lager innihelsikes bra filmer.

  11. Robin Johansson sier:

    Her var det Punch-Drunk LOVE ja. Husker jeg syntes den var for treg når jeg så den 3-4 år tilbake, men nå fikk jeg veldig lyst til å se den igjen.

    Forøvrig syntes jeg Boogie Nights, Magnolia og There Will Be Blood er noe av det beste som er laget de siste 20 åra.

  12. Robin Johansson sier:

    Da var Punch-Drunk sett igjen. Står fullt og holdent for at filmen ikke kan regnes som noe mesterverk. Det er en høyest orginal og god film, men noe lenger strekker jeg meg ikke.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>