begrepet-leitmotif

Begrepet: Leitmotif

Leitmotif - lydbasert forhåndsannonsering av karakterer

«Begrepet» er en spalte der vi enkelt forklarer opprinnelsen og betydningen av et begrep knyttet til filmens verden.

Leitmotif (no. ledemotiv) er en lyd eller en bestemt musikksnutt som tradisjonelt antyder at en gitt karakter dukker opp i en scene, men det kan også være knyttet til mer abstrakte ting som kjærlighet, et sted o.l. Kjente eksempler på dette er når haiens ankomst annonseres i lydbildet i Jaws, og «The Imperial March» som kjennetegner Darth Vader i Star Wars. Komponisten Richard Wagner er en av de som er mest kjent for å utnytte ideen bak ledemotiv til det fulle. Hans musikkstykker ble komponert slik at nesten enhver karakter i en av hans operaer fikk en spesiell akkord eller noe annet musikalsk som ledemotiv. Den mest kjente av disse er Tristan-akkorden. Komponister har siden Wagner benyttet ideen om ledemotiv i teater, film og TV.

Eksemplet er hentet fra Brian De Palmas Blow Out, og viser en meget god utnyttelse av ledemotiv. Legg merke til lyden av John Lithgows klokke med innebygget garrote. Når han drar tråden ut av klokken lages det en metallisk lyd som gjennom hele filmen følger kun hans karakter.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 3 kommentarer

  1. Frode Løes Hvatum sier:

    Som lyddesigner vil jeg påpeke at Darth Vader sin pust er vel så viktig som lydsignatur. Musikken brukes også flere steder enn bare når DV dukker opp (hvis jeg ikke husker helt feil)

    Men Leitmotif er vel kanskje egentlig begrenset til musikalske temaer?

    Hva med når musikken forteller at det skjer en endring? F.eks. når House får sin aha opplevelse og skjønner hva som må til for å redde pasienten.

  2. Tradisjonelt var leitmotif musikk, men filmskapere har etter hvert også benyttet annen lyd i tillegg til musikk.

    Nå har jeg aldri sett House MD. Hvis musikken er den samme for hver gang aha-opplevelsen inntreffet, er det et leitmotif. Hvis ikke, er det kun en stemningssetter.

  3. Thor Joachim Haga sier:

    Kanskje også greit å legge til at teknikken er en dynamisk teknikk, dvs. at den ikke bare brukes som en Pavlovs bjelle hver gang en karakter dukker opp, men kan vris og vendes på i ulike sammenhenger. I Wagners Der Ring des Nibelungen er det for eksempel en strukturell likhet mellom motivet for Nibelungens ring og motivet for Valhall mellom første og andre scene i Das Rheingold (syklusens første opera). Denne likheten (som riktignok skjuler seg bak komplekse orkestreringsvalg) har sitt utspring i narrative forhold.

    Det samme gjelder i Star Wars når Obi-Wan Kenobis tema gradvis over til å representere ‘The Force’, særlig etter at Kenobi dør i duell med Darth Vader og blir del av selvsamme ”Kraft”. Temaet blir da et nytt ledemotiv som, blant annet, fungerer som åndelig veiledning for Kenobis elev Luke Skywalker.

    Dette er et svært tema! :)

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>