Med bare noen uker igjen av innspillingen kommer en abrupt og sjokkerende nyhet for Star Wars-fansen: Phil Lord og Christopher Miller har trukket seg fra filmen om den unge Han Solo, med umiddelbar virkning.
I en uttalelse til The Hollywood Reporter sier filmskaperne at harmonien mellom dem og produsentene i Lucasfilm er brutt. «Unfortunately, our vision and process weren’t aligned with our partners on this project. We normally aren’t fans of the phrase ‘creative differences’ but for once this cliché is true. We are really proud of the amazing and world-class work of our cast and crew.»
Etter enorm suksess med The LEGO Movie og de to popkulturelle vittighetene 21 og 22 Jump Street, var Lord og Miller regnet som et glimrende valg av regissører til en Han Solo-film, der vi får følge Star Wars-ikonet gjennom eventyr fra hans yngre dager (talentfulle Alden Ehrenreich har plukket opp stafettpinnen fra Harrison Ford). At filmskaperne nå forlater skuta bare noen uker før opptakene er over (innspillingen startet i februar), er til og med i Hollywood å regne for en sjelden krise – som den erfarne produsenten Kathleen Kennedy nå må løse.
«Phil Lord and Christopher Miller are talented filmmakers who have assembled an incredible cast and crew, but it’s become clear that we had different creative visions on this film, and we’ve decided to part ways. A new director will be announced soon,» sier Kennedy, og ifølge THR er veteranen Ron Howard den fremste kandidaten til å ta over Han Solo-filmen midtveis i produksjonen, og geleide den videre frem mot premieredatoen 18. mai 2018.
Hva gikk galt?
Etter sigende har det oppstått en konflikt mellom de to regissørene og manusforfatteren Lawrence Kasdan (som er sentral i den kreative utformingen av Star Wars-universet – han skrev bl.a. The Empire Strikes Back, og returnerte som forfatter da filmserien ble vekket til live igjen med The Force Awakens i 2015). Bransjebladets kilder beskriver uenighetene slik:
Lord and Miller (21 Jump Street, The Lego Movie) have a comedic and improvisational style while Kasdan favors a strict adherence to the written word – what is on the page is what must be shot. The friction was felt almost immediately into shooting, sources say, but the directors always thought it would be worked through. Kennedy, the producer and head of Lucasfilm, decided to back her lifelong colleague, who shaped much of Solo’s character in Empire and Return of the Jedi and who had a specific tone in mind for the new movie. The duo also didn’t feel they had the support of producer Allison Shearmur, who was acting as Lucasfilm’s representative on the London set.
I tillegg til Ron Howard, nevner THR at både Lawrence Kasdan selv og Joe Johnston (Captain America: The First Avenger) er mulige kandidater til å ta over regiansvaret – som vil bety å gjennomgå alt materialet som allerede er filmet av Lord og Miller, før man staker ut en kurs for innspillingsperioden som gjenstår. Lucasfilm har satt produksjonen på pause inntil videre.
Selv om det ikke er uhørt at regissører erstattes på disse store, kostbare blockbusterne – eller at nye folk hentes inn for restopptakene (Tony Gilroy både skrev om og regisserte nye sekvenser til Rogue One etter at Gareth Edwards hadde ferdigstilt de opprinnelige opptakene og klippet sin første versjon av filmen) – setter konflikter som dette et brennmerke på prosjektet som både fansen og kritikere vil ha med seg i møte med den ferdige filmen når de ser den.
Tiden vil vise om Lucasfilm har gjort en klok eller dum beslutning, men mer enn noe annet beviser denne hendelsen av produsentene styrer showet rundt Star Wars-filmene, og at regissører som bringes inn må tåle å spille annenfiolin.