For noen dager siden rapporterte både Film Music Reporter og hjemmesidene til The Norwegian Youth Chamber Music Festival at James Horner, en av verdens aller største filmkomponister, skal skrive en dobbelkonsert for fiolin og cello spesifikt til de norske solistene Håkon Samuelsen og hans søster Mari Samuelsen, med premiere på vårparten 2013. Dette er store nyheter av i hvert fall to grunner.
For det første er det jo spennende med den norske forbindelsen. Horner arbeidet riktignok med Sissel Kyrkjebø på Titanic-soundtracket, så det er ikke første gang nordmenn er involvert i hans arbeide, men det er jo noe annet å få en egen konsert skrevet for seg. For det andre har Horner alltid vært veldig skeptisk til å skrive konsertmusikk. Etter sitt første konsertstykke, Spectral Shimmers (1977), ble han desillusjonert av både konsertscenen og samtidsmusikken generelt og valgte derfor å fokusere utelukkende på filmmusikk (til vår store fortjeneste). I 2000 skrev han riktignok stykket Forrest Passage for Cleveland-symfonien, men i det store og det hele har han holdt seg unna akkurat denne arenaen. Det skal derfor bli svært spennende å høre resultatet. Få filmkomponister i dag har større grep om orkestrering og emosjonell umiddelbarhet enn akkurat Horner.