Venezia 2018: Om knappe tre uker er det klart for verdenspremieren i Venezia for 22 July, den Netflix-finansierte filmen om 22. juli, regissert av Paul Greengrass. Det knyttes naturligvis stor spenning her hjemme til hvordan Greengrass har balansert og visualisert fortellingen om denne dagen, og de tre første offisielle bildene fra filmen – limt inn nederst i saken – gir oss en liten pekepinn.
Midt i fellesferien ble det klart at 22 July vil delta i hovedkonkurransen under filmfestivalen i Venezia, og at Paul Greengrass‘ filmatisering av Åsne Seierstads bok En av oss blir en av høstens tungt profilerte filmlanseringer for strømmetjenesten Netflix. Etter visningene i Venezia, skal filmen også bli presentert på filmfestivalen i Toronto i midten av september, før 22 July på senhøsten til slutt også blir tilgjengelig for alle Netflix-abonnenter (antatt premiere blir 16. oktober). Deretter venter en mulig Oscar-kampanje.
For oss her i Norge blir møtet med 22 July først og fremst definert av hvordan filmen er balansert (eller ikke balansert) i sin skildring av grusomhetene 22. juli 2011, og etterdønningene som fulgte – for de direkte rammede, og for Norge som nasjon. Filmen beholder etter sigende den tredelte strukturen vi også fant i Seierstads bok, der vi følger historien fra tre perspektiver – linjen til gjerningsmannen, opplevelsene til to søstre fra Nesodden, og en vennegjeng fra Troms som alle skal delta på AUFs sommerleir på Utøya, og deretter rettsaken og ettervirkningene hendelsene fikk på det norske samfunnet.
Viljar Hanssen og hans lillebror Torje er to av personene som blir sentrale i filmen, og disse spilles av Jonas Strand Gravli og Isak Bakli Aglen. I det øverste bildet nedenfor ser vi brødrene langs fjellsiden i vannkanten på Utøya, og i det nederste bildet ser vi Viljar Hanssen i en scene fra rettsaken, med terroristen (spilt av Anders Danielsen Lie) anskåret i venstre billedkant. Det midterste av de tre bildene viser en scene med Jens Stoltenberg (spilt av Ola G. Furuseth), der statsministeren er flankert av rådgivere og livvakter i forbindelse med at han uttaler seg til media.
Disse første frysbildene fra 22 July har blitt tilgjengeliggjort av filmfestivalen i Toronto, og selv om det er interessant å notere seg at denne amerikanskproduserte filmen lanseres mer tradisjonelt enn Erik Poppes Utøya 22. juli (der kun ett frysbilde ble delt, og ingen trailer ble produsert i forkant av lanseringen) bærer bildene ikke bud om noen merkbar formmessig fremtoning som gjør at vi kan anslå noe om hvordan Greengrass har visualisert sin fortelling.
Både Venezia og Toronto oppgir for øvrig at 22 July har en spilletid på 143 minutter, som bekrefter det mange har antatt – at Paul Greengrass‘ film blir en bredere anlagt filmfortelling om 22. juli enn det Erik Poppes tilsiktet begrensede fokus ga oss (de 72 minuttene massakren på Utøya varte). Dette er selvfølgelig ingen indikasjon på kvalitet den ene eller andre veien, og det er først etter premierevisningen vi kan si noe mer konkret om hvordan Netflix-produksjonen oppleves i sin endelige form.
Frysbildene nedenfor kan ses i høyere oppløsning hvis man klikker på bildet. 22 July vises første gang på filmfestivalen i Venezia onsdag 5. september.
*