Venezia 2022: Stiftelsen Arthaus har kjøpt to filmer for norsk kinodistribusjon i Venezia, inkludert iranske Jafar Panahis No Bears, som deltok i årets hovedkonkurranse og mottok juryens spesialpris.
No Bears forteller to parallelle kjærlighetshistorier, den ene i en storby og den andre ute på landsbygda. Hovedpersonene støter på en rekke utfordringer knyttet til maktmisbruk, tradisjoner og overtro. Jafar Panahi bruker seg selv og sitt virke som regissør i begge fortellingene, og kommenterer sin egen situasjon.
Panahi har i en årrekke vært pålagt yrkesforbud fra iranske myndigheter, og i juli ble han dømt til 6 år i det beryktede Evin-fengselet i Teheran. Fengslingen inntraff etter at han protesterte mot at blant annet kollega Mohammad Rasoulof (Det finnes ingen djevel, les vårt intervju) ble fengslet tidligere samme måned.
Daglig leder i Arthaus Svend B. Jensen er engasjert i dagens pressemelding:
«Arthaus har fulgt Jafar Panahi tett siden debuten med Den hvite ballongen som vi lanserte på kino i 1996. Etter det har vi hatt gleden av å formidle Sirkelen (2000), Offside (2006), Taxi Teheran (2015) og 3 kvinner (2018) til et norsk publikum. Panahi er en unik filmskaper. Han trosser yrkesforbud og husarrest, og leverer jevnlig filmkunst av ypperste klasse. Han taler de svakes sak og er ikke redd for å provosere iranske myndigheter. Nå er han kastet i fengsel for sine ytringer. Det er derfor viktigere enn noensinne at hans stemme blir hørt.»

I tillegg har Arthaus kjøpt japanske Kôji Fukadas Love Life, også den hentet fra Venezia-festivalens hovedkonkurranse. Love Life tematiserer sorg, parforhold og livets ukontrollerbare vendinger. Vi møter Taeko og ektemannen Jiro, som lever et tilsynelatende bekymringsløst liv sammen med hennes sønn Keita, men etter en tragisk hendelse blir livene deres snudd opp ned, og ekteparet søker trøst i tidligere relasjoner. Mange beskriver Fukada som en japansk Éric Rohmer – betyr det at han står i forbindelse med Ryûsuke Hamaguchi (Drive My Car)?
Filmene får norsk kinopremiere i løpet av 2023, men blir trolig mulig å se under BIFF eller Film fra sør før den tid.
*