Helten i sin egen fortelling: En dialog om GjøkeredetAv Karsten MeinichVi returnerer til Milos Formans klassiker. Inspirerer Gjøkeredet fortsatt til diskusjon, slik den gjorde da filmen hadde premiere?
OmakaseOmakase #10: Musikere på filmForrige uke inviterte vi på vernissasje mellom malerier, staffelier og terpentinflasker. Nå sender vi gjestene våre av gårde til en annen fløy i kulturhuset, nemlig konsertsalen, i anledning Cinematekenes visninger av Amadeus (1984).
Miloš Forman (1932–2018) [2]Lørdag kom den triste nyheten om at Miloš Forman er død, 86 år gammel. Forman hadde en bemerkelsesverdig karriere, først som del av den tsjekkoslovakiske nybølgen på 1960-tallet, deretter som respektert amerikansk regissør. [2]
Tsjekkoslovakias nybølge, del 1: Mirakler og stridsvogner [2]Av Erik Ivar SætherI løpet av 1960-tallet kunne Tsjekkoslovakia, den kommunistiske staten, plutselig skilte med flere prominente regissører i europeisk sammenheng. I denne første av i alt tre artikler tar vi "bølgen" i nærmere øyesyn. [2]
Et møte med Nils MalmrosAv Lars Ole KristiansenNils Malmros er en av de mest betydningsfulle skikkelsene i dansk filmhistorie, og ifølge ham selv er Sorg og glede, basert på hans personlige tragedie, et avsluttende og oppsummerende verk. Vi har snakket med mesterregissøren.
OmtaleMarketa Lazarová er et makeløst middelaldersk marerittAv Mads OutzenDen tsjekkiske regissøren František Vláčils magnum opus er et ambivalent, nesten anarkistisk verk, som ofrer narrativ og formal sammenheng for å skape en marerittaktig verden.
OmtaleThe Firemen’s Ball – den bannlyste folkekomedienAv Magnus Høiby-NikolaisenMilos Formans klassiker fra 1967 er en fornøyelig farse og forvekslingskomedie med tragikomisk klangbunn, og en treffende allegori på et totalitært samfunn, slik Tsjekkoslovakia var på den tiden.