Det europeiske filmåret 2010 [1]Av Karsten MeinichMed alvor og oppfinnsomhet forsøkte europeiske filmskapere i 2010 å samle seg i en tid hvor kulturen er i endring. De faste leverte, og særlig én ny nasjon ga håp om friske ideer og utforskning av form. [1]
PodkastFilmfrelst #49: Armadillo og Limbo [4]To skandinaviske filmer på plakaten i podkasten vår denne gang. Bli med på diskusjonen! [4]
Publikum søker tilflukt hos Armadillo [3]Av Karsten MeinichKrigsdokumentaren Armadillo har tatt grep om sitt publikum. Vi ser på besøkstallene, og snakker med Arthaus om lanseringen. Kan suksessen bidra til et oppsving for dokumentarfilm på kino? [3]
OmtaleIngen virkelighet i Armadillo uten død [10]Av Karsten MeinichJanus Metz' stiliserte soldatportrett er hverken viktig eller nyskapende, og Armadillo skaper en skremmende distanse til krigens eneste ufravikelige realitet: Død. Har vi glemt hva krig er? [10]
Armadillo – en frontlinjefilm [2]Av Oda BharHvorfor sjokkerer den danske dokumentaren Armadillo oss mer enn andre filmer om krigen i Afghanistan? Montages har spurt regissør Janus Metz og fotograf Lars Skree. [2]
Armadillos mottakelse i Danmark [1]Av Sivert AlmvikArmadillo har premiere på fredag. Blir debatten i Norge så eksplosiv som i Danmark? Vi har sett på hvordan filmen ble mottatt i hjemlandet, og hva vi forventer her. [1]
Norsk plakat til Armadillo [4]Av Sivert AlmvikDen norske plakaten til den danske dokumentaren Armadillo er sendt i trykken. [4]
Arthaus kjøper Gullpalmevinneren [2]Av Eirik Smidesang SlåenDet norske kinopublikummet får endelig se en Apichatpong Weerasethakul-film på kino, når Arthaus nå har kjøpt inn hans Gullpalmevinner. [2]
Armadillo tidligere på kino enn først planlagt [2]Av Sivert AlmvikPremieren av den danske dokumentaren Armadillo flyttes på grunn av stor mediedekning etter Cannes-festivalen. [2]
Dokumentaren Armadillo ryster Cannes [3]Av Karsten MeinichÅrets filmfestival i Cannes virker sterkt preget av alvor og realisme. Og igjen står en dansk film i sentrum - dokumentaren Armadillo omfavnes av kritikerne. [3]