Man må grave dypt for å finne en negativ omtale av Spring Breakers etter gårsdagens Venezia-premiere. Xan Brooks i The Guardian kaller filmen «the weirdest, wildest film at Venice so far» – samtidig tyder alt på at filmen henvender seg til et bredere publikum enn vi er vant med fra regissør Harmony Korine.
Handlingen i Spring Breakers tar utgangspunkt i fire tenåringsjenters drøm om å reise til Florida under spring break, men siden de mangler penger til turen ser de seg nødt til å rane et gatekjøkken. De uskikkelige jentene blir hanket inn av snuten, men opplever hell i uhell: Småkjeltringen/aspirerende rapper Alien (James Franco) har fått ferten av ungpikene, betaler kausjonen og tar dem med hjem til seg.
Korines forkjærlighet for søplete populærkultur er visstnok svært tilstedeværende også i Spring Breakers. David Rooney i The Hollywood Reporter har følgende kommentar til Francos rolletolkning: «Playing a Florida white-trash gangsta with beaded cornrows and a gleaming mouthful of metal, he’s a cross between Bo Derek in 10 and Richard Kiel in Moonraker. At one point he sits poolside at a cheesy white grand piano and sings a Britney Spears ballad while three co-eds in DTF pants and pink ski masks do an impromptu dance routine with AK-47s». Dette høres jo unektelig lovende ut.
Oliver Lyttelton i The Playlist sin beskrivelse av filmens visuelle uttrykk som «legitimately fantastic» gjør dessuten at man kan håpe på noe mer enn et trashy formspråk, særlig når han beskriver filmen som «a curiously mainstream (at least by Korine’s standards) crime/exploitation picture — that could be described as Drive by way of Russ Meyer, Terry Richardson and Point Blank». Filmen ser ut til å more kritikerne mer enn den provoserer, men kanskje et konservativt USA-publikum vil oppleve den annerledes. Ved å la Disney Channel-jentene Vanessa Hudgens og Selena Gomez sprade rundt i bikini blant kokain, våpen og bannskap, tar nok Korine et lite strupetak på familievennlig moral-TV. Det er foreløpig ikke klart når Spring Breakers blir å se på amerikansk kino, men filmen har nordamerikansk premiere under filmfestivalen i Toronto i morgen.