Cannes 2011: Akkurat som på Berlinalen, er filmmarkedet i Cannes en av de virkelige attraksjonene i Palasset, som et slags kommersielt korrektiv til selve konkurransen. Og dette markedet i Cannes er jo selve moderskipet i sin sjanger – en hektisk, elektrisk arena for handel av film, hvor avtaler signeres over champagnen og trender stiger frem fra kafébordene. Nyhetene om hvilke filmer som skal lages og hvilket bortgjemt land som har et nytt studio med skattelette, samles i de daglige bransjeavisene som gis ut av bl.a. Screen Daily og Hollywood Reporter. I en serie korte nyhetsartikler skal vi rapportere fra livet på markedet. Her er første utgave:
En av de første flashy markedsoppdagelsene traff oss mens vi foretok den første rituelle spaserturen langs croisetten – strandpromenaden i Cannes som går mellom de største hotellene og stranden – var en rekke gigantiske plakater for både storfilmer (Cowboys & Aliens, Super 8 osv.) og B-filmer. For meg personlig var det herligste synet en svær plakat for 5 Days of August, den finske actionregissøren Renny Harlins nye film. Med utvannede navn som Val Kilmer, Andy Garcia og Heather Graham i rollegalleriet, forteller Harlin her en historie fra krigen mellom Russland og Georgia i 2008. Man må le litt av prosjekter som dette; hvem er de laget for? 5 Days of August er til salgs i markedet, og vi spår et liv i rett-på-DVD-filmenes rekker.
Andre synlige aktører, i tillegg til Hollywood-studioene, er de asiatiske produsentene og distributørene. Den japanske salgsagenten Nikkatsu imponerer oss særlig, med en annonse i Screen bl.a. for filmene Dead Ball («Grab your bat, it’s time to play ball!») og Karate-Robo Zaborgar («Part Motorcycle, Par Karakte Expert, ALL ROBOT!»). Den hemningsløse sjangerfilmen fra Asia ser ut til å ha sunne kommersielle prospekter. Ikke minst om det er i 3D! For kinofilm i 3D opplever akkurat den eksplosive veksten som ble spådd å følge etter Avatars enorme suksess i fjor, og jammen ser vi ikke at årets marked er stappfullt av 3D-titler – alt fra pregløs erotikk (Julia X), til horrorfranchiser (The Texas Chainsaw Massacre 3D in 2012!, skriker mot oss) – særlig fra de asiatiske landene. Som Hollywood Reporter skriver i sin rapport om 3D-formatets effekt på internasjonalt kinobillettsalg:
During the past year, 3D and a hot Asia-Pacific market were two of the chief factors that powered [international box-office numbers]. In many territories, ticket sales may have been flat, but increased surcharges on 3D admissions made up the difference – and then some.
Alt er likevel ikke bare B-film og 3D på markedet i Cannes; her foregår også en del business som preger hvordan vi ser film i fremtiden. Screen Daily rapporterer at nettstedet og VoD-tjenesten MUBI (tidligere The Auteurs) har signert flere nye innholdsavtaler i Cannes. Avtalen MUBI allerede har med Sony (gjennom PS3) skal utvides til å innbefatte at MUBI forhåndsinnstalleres på alle Sonys Bravia TVer. I tillegg skriver Screen at MUBI har fremforhandlet en fersk avtale med den meritterte salgsagenten HanWay – som vil bety at filmer fra bl.a. Bernardo Bertolucci, Woody Allen og Peter Weir blir tilgjengelig på tjenesten – som blant annet er åpen og har et betydelig bibliotek tilgjengelig for norske brukere.
Av castingnyheter har vi på markedet plukket opp at Al Pacino har signert på å spille i Barry Levinsons mafiafilm Gotti: Three Generations, hvor allerede John Travolta, Joe Pesci og Lindsay Lohan er klare. Den ferske Oscar-vinneren Colin Firth er en annen stjerne med nye prosjekter; Focus Features Int. leter etter internasjonalt forhåndssalg på en sort komedie hvor Firth skal spille mot Emily Blunt, ifølge Screen. Til slutt kan vi ta med at regissør Oren Peli (som har skapt et lite horrorimperium med inntektene fra Paranormal Activity) og hans produsent i FilmNation, er på markedet med hans tredje film som regissør, «about friends who become stranded in a ghost town oerrun by nature».
Nye rapporter fra markedet vil følge gjennom festivaldagene fremover.