Ari Folman går til sci-fi med The Congress

Ved Cannes-festivalen i 2008 var det en animert israelsk dokumentarfilm som stjal mesteparten av showet. Vals med Bashir traff blink med sitt originale uttrykk og rystende innhold, og navnet Ari Folman – som i filmen søker etter sine fortrengte krigsminner – ble øyeblikkelig risset inn på den internasjonale filmscenen, både som kreativ animatør og nyskapende dokumentarist. Filmen gikk på norske kinoer i fjor vinter, og siden da har vi vært nysgjerrige på Folmans videre karriere.

I januar kunne Slashfilm melde at regissøren var i gang med en ny film, The Congress, en adaptasjon av sci-fi-romanen The Futurological Congress av forfatter Stanislaw Lem («Solaris»). Bokens innhold fremstår for meg som rimelig innviklet (les mer om den her), men den involverer i alle fall en reise til The Eighth World Futurological Congress og har rikelig med svart humor. Uansett, i dag skriver Slashfilm igjen om Folmans film, og ut fra deres beskrivelse av innholdet ser det ut til å bli en svært fri adaptasjon:

Folman has cast Robin Wright as herself (or, more likely, as an analog of herself) to play an actress whose career has waned as her image has been sampled and endlessly reused by movie studios. As she moves into a future that is similar to the one described in Lem’s novel, the film goes from live-action to animation.

En metafiksjonell sci-fi om en virkelig skuespillerinnes søken etter sitt eget utvaskede selv? Interessant. The Congress ble presentert som et work in progress for deltagerne på animasjonsfilm-messen Cartoon Movie tidlig i mars, og i den forbindelse gjorde EuroNews en tv-reportasje som blant annet inneholder et kort intervju med Folman. Slashfilm har en grov, franskspråklig variant av klippet på sine sider, men et googlestyrt spadestikk førte meg til denne engelskspråklige, lengre videoen av reportasjen fra Cartoon Movie, i god kvalitet. Klippene fra The Congress starter etter ca. 45 sekunder:

Min umiddelbare reaksjon er at dette ser veldig spennende ut, særlig når jeg tenker på hvilke visuelle ideer Folman maktet å realisere i Vals med Bashir. Animasjonsfilm har grenser som kun finnes der kreatørens fantasi stopper, og i møtet mellom forfatter Stanislaw Lems idérike surrealisme og Folmans uttrykksfulle strek ser vi et stort potensiale. Om også live-action-sekvensene og den animerte verden kan flettes naturlig sammen, innenfor filmens univers, ser Folman ut til igjen å ha et innovativt prosjekt mellom hendene. Hans animasjonsteknikk tar utgangspunkt i rotoskopiering, og i det landskapet ligger som kjent allerede overgangen mellom det virkelige og det animerte. [Red: Fra kommentarfeltet: det ble ikke brukt rotoskopiering på Vals med Bashir.]

Vi har store forventninger, men må vente en stund. Filmen skal få sin påtenkte premiere så sent som i 2012, ifølge EuroNews-reportasjen. Her er noen flere bilder vi har funnet frem:

Robin Wright i «The Congresss» (venstre) og i sin forrige spillefilm «The Private Lives of Pippa Lee» (høyre).