Ingen filmfestivaler i Norge trekker et større publikum enn Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF). I år arrangeres festivalen for 20. gang, og Montages er på plass og gir deg fortløpende oppdateringer utover i festivaluka.
Festivalens visjon er fremdeles å vise «utfordrende kvalitetsfilm fra hele verden for et lokalt, nasjonalt og internasjonalt publikum». Men hvilke filmer er det publikum kan se?
I konkurranseprogrammet kniver et velassortert utvalg filmer om Aurora-prisen på 100.000 kroner og ordinær norsk kinodistribusjon. Inngangsvilkåret er norsk festivalpremiere under TIFF. Blant årets 13 kandidater har vi bitt oss spesielt merke i det sørkoreanske dramaet Breathless, som allerede har sanket flere priser på sin internasjonale festivalreise, og Richard Linklaters Me and Orson Welles som tar oss tilbake til 30-tallets New York. Fra Europa er det franske utskuddet Bruno Dumont også en tiltrekkende kandidat med Hadewijch; en Robert Bresson-inspirert film om gudstro satt på prøve.
Videre er britiske Peter Strickland en høyinteressant debutant med Katalin Varga – en film som har høstet positive tilbakemeldinger for sin lavmælte og alternative hevnhistorie fra en østeuropeisk landsbygd. Men aller tydeligst vil vi sette et utropstegn bak det tyske samlivsdramaet Alle andre i regi av Maren Ade. Dette var en av våre favoritter fra fjorårets festival i Karlovy Vary. Imidlertid er denne filmen allerede klar for ordinær kinodistribusjon fra 29. januar, slik at juryen gjerne kan velge en annen vinner. Selv om vi vanskelig kan tro at andre fortjener det mer – den filmen skal vi isåfall se!
Men TIFF er så mye mer enn konkurranseprogrammet. For mange vil besøket fra den franske filmskaperen Claire Denis være et høydepunkt, og det gis mulighet til å oppleve åtte av hennes filmer i et retrospektivt sideprogram, inkludert hennes to ferskeste som er 35 Shots of Rhum og White Material.
I Film fra Nord bevares festivalens lokale identitet, med kort- og dokumentarfilmer som setter fokus på den økende medieaktiviteten i nordområdene. Og i Horisont øst rettes blikket mot fire finske produksjoner; deriblant skrekkfilmen Sauna som i fjor var nominert til Nordisk råds filmpris, samt den glimrende oppvekstfilmen Forbidden Fruit som vi anbefalte varmt fra Karlovy Vary.
Flere av de mest opplagte publikumsvinnerne er imidlertid å finne i det åpne Horisonter-programmet. Her kan du nyte amerikanske førpremierer (som The Road og A Single Man), det beste av europeisk samtidsfilm (kronet med Jacques Audiards Un Prophète og Andrea Arnolds Fish Tank), og oppleve flere av høydepunktene fra det internasjonale festivalåret 2009.
I det smått uforklarlige Overdrive-programmet bør elskere av mørk britisk krim skrive opp Red Riding-trilogien som kan ses eksklusivt på det store lerretet under TIFF. Filmene har fått de norske titlene Av jord er du kommet, En morder går løs og Savnet – og slippes omtrent samtidig på DVD-markedet. Nicolas Winding Refns blodige vikingfilm, Valhalla Rising, settes opp i samme program, og regissøren tar selv turen til Tromsø. Vi har foreløpig ikke sett filmen, men tidligere formulert våre forventninger i denne artikkelen.
I Kritikeruka bør du sette av tid til den polske ungdomsfilmen Piggies om barneprostitusjon i østeuropeisk perspektiv (les vår omtale fra KVIFF), mens Steven Soderberghs The Girlfriend Experience er et eksperiment verdt å få med seg fra et helt annet hjørne av verden.
Til slutt feirer TIFF seg selv ved å sette opp et retrospektivt program for 20. årsjubileet, med blant andre Stella Polaris av Knut Erik Jensen og kultfilmen Bad Boy Bubby som i vinter ble kåret til tidenes TIFF-film av publikum.
Vi ønsker deg en god festival!
Her følger lenker til samtlige artikler vi har skrevet tidligere om TIFF-aktuelle filmer: