Begrepet: Attraksjonsfilm

Tittel

«Begrepet» er en spalte der vi enkelt forklarer opprinnelsen og betydningen av et begrep knyttet til filmens verden.

Enkelte filmer får betegnelsen «attraksjonsfilm» på det grunnlag at filmenes hovedfokus er å vise tilskueren en rekke med effekter, gjerne nyskapende og godt gjennomarbeidet -- og ofte godt reklamert på forhånd gjennom «behind the scenes»-dokumentarer og presseomtaler. Felles for alle attraksjonsfilmer er deres nedtoning av historiefortellingen fremfor en teknologisk øvelse der filmskaperens utsøkte evner innen filmeffekter utstilles. Selv om vi kan tro at dette er et nytt fenomen, har denne filmformen eksistert siden filmens spede begynnelse på slutten av 1800-tallet. Det eneste som skiller den fra sine eldre dager er hvor avansert teknologien har blitt og introduksjonen av datamaskinens grafikk-kraft. Eksempler på tidlige attraksjonsfilmer er Georges Méliès sin film Le Voyage dans la lune fra 1902 som for sin tid fremsto som svært avanser og nyskapende. Moderne utgaver av Méliès er den kjente Roland Emmerich som har gitt oss avansert attraksjonsfilmer som Indepence Day og den splitter nye 2012.

Fra filmen Le Voyage dans la lune (En reise til månen) viser hvordan tidlige attraksjonsfilmer så ut.
Fra filmen 2012. Moderne og mer avanserte attraksjonsfilmer.