«Begrepet» er en spalte der vi enkelt forklarer opprinnelsen og betydningen av et begrep knyttet til filmens verden.
Begrepet, også kjent som «Hitchcock zoom», «reverse-tracking shot» og «Vertigo shot», er en filmteknikk som forandrer bildets perspektiv på en spektakulær måte, men som enkelt oppnås ved hjelp av en sakte forandring av kameraets objektiv sammen med kjøring av kamera. Det klassiske eksemplet på bruken av et slikt virkemiddel er i Alfred Hitchcocks Vertigo. Karakterens subjektive opplevelse av høydeskrekk forsterkes ved at perspektivet forandres.

Hvert enkelt objektiv har en brennvidde som igjen har en viss fordreining av perspektivet. Vidvinkelobjektiver har det som kalles en tønnefordreining som gjør at alt virker lengre fra hverandre, mens teleobjektiver har putefordreining der alt virker nærmere hverandre enn det faktisk er. Zoomlinser med vidvinkel og tele gir muligheten for å sømløst forandre brennvidde. Forandrer man brennvidde i tillegg til at man kjører kamera vil det gi følgende effekt zoom-effekter (eksempler fra blant annet Jaws og Goodfellas):