- Montages - https://montages.no -

Montages.no

Begrepet: Dolly zoom

Av Sivert Almvik , 20. oktober 2009 i Artikler

Teknikken Dolly zoom bruker blant annet i filmens Jaws

«Begrepet [1]» er en spalte der vi enkelt forklarer opprinnelsen og betydningen av et begrep knyttet til filmens verden.

Begrepet, også kjent som «Hitchcock zoom», «reverse-tracking shot» og «Vertigo shot», er en filmteknikk som forandrer bildets perspektiv på en spektakulær måte, men som enkelt oppnås ved hjelp av en sakte forandring av kameraets objektiv sammen med kjøring av kamera. Det klassiske eksemplet på bruken av et slikt virkemiddel er i Alfred Hitchcock [2]s Vertigo [3]. Karakterens subjektive opplevelse av høydeskrekk forsterkes ved at perspektivet forandres.

Zoomlinser med vidvinkel og tele gir muligheten for å sømløst forandre brennvidde. Illustrasjonen beskriver kamerakjøringen i Goodfellas-scenen i klippet under. Ill.: Sivert Almvik
Illustrasjonen beskriver kamerakjøringen i Goodfellas-scenen i klippet under. Ill.: Sivert Almvik

Hvert enkelt objektiv har en brennvidde som igjen har en viss fordreining av perspektivet. Vidvinkelobjektiver har det som kalles en tønnefordreining som gjør at alt virker lengre fra hverandre, mens teleobjektiver har putefordreining der alt virker nærmere hverandre enn det faktisk er. Zoomlinser med vidvinkel og tele gir muligheten for å sømløst forandre brennvidde. Forandrer man brennvidde i tillegg til at man kjører kamera vil det gi følgende effekt zoom-effekter (eksempler fra blant annet Jaws [4] og Goodfellas [5]):


Artikkel skrevet ut fra Montages: https://montages.no

Lenke til artikkel: https://montages.no/2009/10/begrepet-dolly-zoom/

Lenker i denne artikkelen:

[1] Begrepet: http://montages.no/stikkord/begrepet/

[2] Alfred Hitchcock: http://montages.no/filmfolk/alfred-hitchcock

[3] Vertigo: http://montages.no/film/vertigo/

[4] Jaws: http://montages.no/film/haisommer/

[5] Goodfellas: http://montages.no/film/goodfellas/

Copyright © 2009 Montages.no. All rights reserved.