Etter å ha fulgt den sørkoreanske vampyrfilmen Thirst med argusøyne frem mot lansering (les vår inngående artikkel om filmen), observerer vi nå at mange har delt vår interesse for Oldboy-regissør Park Chan-wooks neste prosjekt. Thirst hadde kinopremiere i Sør-Korea torsdag 1. mai, og The Korea Times skriver i dag at filmen allerede søndag kveld var sett av massive 960 500 sørkoreanske kinogjengere. Med andre ord er millionen tangert med god margin når dette skrives, et besøkstall som er ekstra oppsiktsvekkende tatt aldersgrensen på 18 år i betrakning, og som samtidig forteller oss en hel del om filmskaperens status i hjemlandet.
Det har dessverre vist seg vanskelig å finne frem til et variert og representativt utvalg av anmeldelser forfattet i et forståelig språk, men noe har vi da klart å spore opp om mottakelsen i kritiker- og bloggkretser. Den første anmeldelsen ble publisert (naturligvis) på Ain’t It Cool News for noen dager siden, en positiv sådan, og vi bet oss spesielt merke i denne formuleringen:
This is a vampire film in the way that Let the Right One In is a vampire film; it exists both within as well as outside of the genre. There’s no garlic, no capes, no fangs, just a whole lotta blood.
Anmelderen i The Korea Times er også, stort sett, begeistret;
Park Chan-wook’s latest work «Thirst,’’ like other great movies, makes you forget you’re watching one, and you won’t be able to stop it from shaking up every cell in your body unless you dart for the exit.
Til slutt tar vi med skribent Mark Russell som i bloggen sin, Korea Pop Wars, ramser opp en rekke problemer han har med filmen (uinteressante karakterer, merkelig historie, kjedelige første 90 minutter, tilføyer ikke vampyrfilmsjangeren noe nytt, en svak Shin Ha-kyun, og en slutt som ikke funker…). På den andre siden avslører Russell også at han fra før ikke var noen stor tilhenger av Park Chan-wooks tidligere filmer.
Park Chan-wook smiler nok på sin side bredt over den umiddelbare publikumssuksessen, som er fint å ha med i bagasjen når han straks tar med seg filmen til Cannes for å konkurrere om den gjeve Gullpalmen. Nå venter vi bare på nyheten om norsk kinodistribusjon…