Torsdagsfilmen returnerer som Cinematekene – nytt navn og nye filmer

Initiativet Torsdagsfilmen har de siste årene vært en forfriskende og samlende programmeringsparaply for syv norske cinematek, og i høst vender konseptet tilbake med nytt navn og nye filmer.

Norsk filminstitutt har ledet organiseringen og formidlingen av Torsdagsfilmen, som nå bytter navn til den enkle og logiske fellesbetegnelsen Cinematekene, og sier litt om endringene i programheftet for høstens sesong: «For å stå friere i programmeringen forlater vi nå begrepet Torsdagsfilmen og erstatter det rett og slett med Cinematekene. Fremdeles blir de fleste filmene vist torsdager kl. 18, men også andre tider kan bli aktuelle framover. Ideen om digitale fellesvisninger av klassikere på samtlige cinematek står ved lag, og vi kan love mange storartede filmopplevelser framover.»

Nytt for høsten er at filmklassikere kombineres i større grad med programmering av ferske titler, ofte kinofilmer som ikke har fått regulær kinodistribusjon. (Terry Gilliams nyeste film, The Zero Theorem, begynner ballet hos Cinematekene denne uken – og hadde sin verdenspremiere så sent som på filmfestivalen i Venezia i fjor.) Andre filmer vi kan vente oss i høst er nyrestaurerte versjoner av Marcel Carnés Dagen gryr (1939), Stanley Kubricks Barry Lyndon (1975) og en ikke umorsom cinematek-opphøyelse av Ivan Reitmans Ghostbusters (1984).

Cinematekene

Men selv om Cinematekene stiller med et rikt program i høst, påpeker de selv også at cinematekene utenfor Oslo lever på lånt tid, rent budsjettmessig:

Finansieringen av virksomheten på cinematekene utenfor Oslo er på ingen måte avklart. Formelt har Film & Kino ansvaret, men ingen penger. I 2014 ble dette løst ved at Stortinget bevilget lene til Film & Kino, som sendte dem videre til Cinematekene. Hva som kan bli løsningen i 2015 og framover, vet vi ikke. Vi har likevel tro på at de mange røster som har tatt til orde for en sterkere satsing på filmformidling i den offentlige filmpolitikken, vil bli hørt når kulturdepartementet skal legg fram statsbudsjett til høsten og sin filmmelding neste vår. Norge trenger levende cinematek i hele landet.

Montages krysser fingrene for at Kulturdepartmentet nedfeller en god og langsiktig finansieringsmodell for norsk filmformidlings bærebjelker, og gleder oss i mellomtiden over de mange filmperlene som Cinematekene henter ut av hatten i høst.