begrepet-camera-stylo

Begrepet: Caméra-stylo

Kamera som penn

«Begrepet» er en spalte der vi enkelt forklarer opprinnelsen og betydningen av et begrep knyttet til filmens verden.

Begrepet Caméra-stylo, som på norsk kan oversettes med «kamerapenn», ble fremmet av den franske filmskaperen Alexandre Astruc, og videreutviklet som en viktig del av auteur-teorien. Det hele var et bilde på hvordan Astruc så for seg filmskaperen som en forfatter: filmskaperen måtte benytte sin «penn» for å gjøre filmen sin egen og unik, og det betydde som regel å bryte de etablerte konvensjonene. Tidlige kritikere som François Truffaut og Jean-Luc Godard tok i bruk Astrucs begrep både i sin egen regissørkarriere, men også som en aktiv del av sitt verktøy for å argumentere for hva som var gode filmer.

Eksemplet under er fra David Lynchs filmkarriere. Han har så og si tatt Astruc på ordet ved å benytte kamera som en egen «penn». Alle hans filmer er som regel ukonvensjonelle og man kjenner automatisk igjen en «David Lynch»-film.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 2 kommentarer

  1. André sier:

    Denne begrepserien er virkelig fin. Alltid moro å lese.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>