«Begrepet» er en spalte der vi enkelt forklarer opprinnelsen og betydningen av et begrep knyttet til filmens verden.
Begrepet Caméra-stylo, som på norsk kan oversettes med «kamerapenn», ble fremmet av den franske filmskaperen Alexandre Astruc, og videreutviklet som en viktig del av auteur-teorien. Det hele var et bilde på hvordan Astruc så for seg filmskaperen som en forfatter: filmskaperen måtte benytte sin «penn» for å gjøre filmen sin egen og unik, og det betydde som regel å bryte de etablerte konvensjonene. Tidlige kritikere som François Truffaut og Jean-Luc Godard tok i bruk Astrucs begrep både i sin egen regissørkarriere, men også som en aktiv del av sitt verktøy for å argumentere for hva som var gode filmer.
Eksemplet under er fra David Lynchs filmkarriere. Han har så og si tatt Astruc på ordet ved å benytte kamera som en egen «penn». Alle hans filmer er som regel ukonvensjonelle og man kjenner automatisk igjen en «David Lynch»-film.