Se filmkomponist-rundbordet fra The Hollywood Reporter her!

The Hollywood Reporter presenterer til stadighet rundbord-diskusjoner med sentrale bransjeaktører. Nå har du mulighet til å se en times sesjon med noen av årets mest toneangivende filmkomponister.

I denne ferske saken samles fem av de aller mest etablerte veteranene og én gryende komponiststjerne for å snakke om sine frustrasjoner, utfordringer og gleder i sitt yrke. Danny Elfman var i år aktuell med Frankenweenie, Promised Land, The Silver Linings Playbook og Hitchcock. Alltid produktive Alexandre Desplat stod bak Zero Dark Thirty, Rise of the Guardians, Argo, Rust & Bone og Moonrise Kingdom. Marco Beltrami hadde blant annet The Woman in Black og Trouble with the Curve på menyen. Idiosynkratiske Mychael Danna returnerer med Ang Lees Life of Pi. Fernando Velazquez slo for alvor gjennom med The Impossible, mens Patrick Doyle holdt seg til den animerte filmen Brave i året som snart er omme. Hele tre av de ovennevnte har forøvrig gjort norske produksjoner – Velazquez med Babycall (2011), Beltrami med Jeg er Dina (2002) og Doyle med Håkon Håkonsen (1990).

Som hardbarket filmmusikk-fan skulle jeg kanskje ønske at det var mulig å unngå de evig debaterte diskusjonene omkring temp tracks (midlertidige musikkspor), tidspress og den krevende kommunikasjonen med regissøren, men heldigvis sneier man innom mye annet snacks også – om komponistene har tid til privatliv, deres forhold til teknologi, hva det var som plantet frøet til deres karrierevalg og mye mer. Det er utrolig herlig å bare lytte til seks så interessante og profilerte filmarbeidere snakke løst og levende rundt bordet.

Jeg likte spesielt sekvensen om hvordan de fortsetter å komponere musikk i drømme – både som en slags forbannelse og et privilegium på samme tid.

God fornøyelse!