Forrige uke skrev vi forventningsfullt om den atmosfæriske traileren til Jonas Matzow Gulbrandsens spillefilmdebut Skyggenes dal. Nå kan vi eksklusivt presentere den usedvanlig vakre plakaten, som skal promotere Skyggenes dal under Toronto internasjonale filmfestival og senere i forbindelse med kinolanseringen her hjemme.
Det er ikke alltid vi ser med stor optimisme på hva som skjer i norsk film, men denne høsten virker svært lovende – og variert, særlig fordi mange regissører ser ut til å leke seg med sjangermotiver. I møte med traileren til Skyggenes dal skrev vi:
«Om denne filmen «befinner seg i et realistisk univers med elementer fra fabelen og gotikken,» slik distributøren skriver på Filmweb, eller om den mest av alt er et stemningsfullt oppvekstdrama med horrorelementer, eller en kombinasjon av disse, eller noe helt annet – det vil tiden vise. Skyggenes dal fremstår uansett som en film rik på visuelle og soniske stemninger; dette er en trailer som avslører veldig lite om plottet, men som byr på mange eksemplariske filmbilder. Altså motiver og visuelle avtrykk som vi ønsker oss (og kanskje for ofte og naivt drømmer om) å se hyppigere i norsk kinofilm.»
Ved siden av den stilige Thelma-plakaten, er Skyggenes dal-plakaten et ferskt eksempel på norsk markedsføring i verdensklasse – noe som kan skille seg ut fra mylderet av (forsøksvis) kommersielle og pregløse kinoplakater. Det er alltid sørgelig når gode og visuelt interessante filmer avspises med skuespillere stablet oppå hverandre og stygt grafisk design. Skyggenes dal-plakaten er imidlertid noe man får lyst til å henge opp på veggen!
Skyggenes dal har norsk kinopremiere 20. oktober.
*