Pablo Larraíns nye film Jackie har blitt stående igjen som årets store kritikerfavoritt fra filmfestivalen i Venezia. Denne nye traileren er en sjeldent stemningsfull smakebit på filmportrettet av enkefruen til John F. Kennedy.
Med en mer konsentrert narrativ enn de fleste andre biografiske filmer, følger Jackie daværende presidenfrue Jacqueline Kennedy gjennom den første uken etter drapet på hennes mann. På tross av lammende sorg, må hun i disse dagene oppfylle flere roller – hun må trøste sine barn, planlegge en gravferd og definere sin manns historiske arv. Og flytte ut av Det hvite hus.
Pablo Larraín står bak festivalfavoritter som Stem nei (2012) og El Club (2015), begge distribuert av Arthaus her til lands, og i lys av dette var det noe overraskende da det ble kjent at den chilenske regissørens engelskspråklige debut skulle være en film om Jacqueline Kennedy – de aller fleste ville nok holdt en solid knapp på en mer etablert, amerikansk filmskaper når et ikon som dette skulle portretteres.
Når det er sagt: vi trakk frem i vår festivalpodkast fra Venezia om Jackie at Larraíns perspektiv som utenforstående nettopp kan ha styrket filmens emosjonelle kvaliteter. Her i traileren presenteres noen eksempler på dette; Larraíns inngang til materialet er preget av en sår, menneskelig respekt for sin hovedperson. Natalie Portmans uttrykksfulle gestalt av the first lady er hudløst fremstilt, og når det kornete fotoarbeidet til Stéphane Fontaine og musikken til Mica Levi får brette seg ut i trailerens elegante rytme, merker man at filmen har en høy grad av egenart.
Filmen høstet da også lovord fra et samlet internasjonalt kritikerkorps etter verdenspremieren i Venezia tidligere i høst, hvor den deltok i hovedkonkurransen og ble belønnet med pris for beste manus – signert Noah Oppenheim. De fleste trekker frem Portmans prestasjon som enestående, deriblant The Hollywood Reporter, som skriver at Portmans «(…) Jackie is both inscrutable and naked, broken but unquestionably resilient, a mess and yet fiercely dignified.»
Jackie får norsk kinopremiere den 17. februar neste år. Se traileren nedenfor, og den ferske plakaten til filmen:
*