Årets Venezia-program er klart: Nye filmer av Pedro Almodóvar, Jane Campion, Paul Schrader og Pablo Larraín

Venezia 2021: Filmfestivalen i Venezia arrangeres i år fra 1.-11. september, på tross av at den verdensomspennende pandemien er på vei inn i en fjerde bølge. I dag ble årets program sluppet, og som forventet ser det svært lovende ut.

I motsetning til Cannes-festivalen, lyktes Venezia med å avvikle en «fysisk-pandemisk» utgave av festivalen i fjor høst. Smitteverntiltakene var omfattende (slik Montages rapporterte om i podkaster med våre utsendte), og det oppstod ikke noen utbrudd underveis.

Selv om antallet koronasmittede i august og september later til å bli høyere enn i fjor, vil mengden vaksinerte trolig sørge for en like trygg situasjon. På tross av at den nylig avsluttede Cannes-festivalen slurvet en god del hva gjelder restriksjoner, forløp sommerens arrangement seg mer eller mindre smertefritt – antallet positive tester var overraskende lavt.

Med mindre situasjonen endrer seg drastisk, satser Montages derfor på å være tilbake på Lido om en måneds tid for å rapportere om årets program. Der Cannes fokuserer på de europeiske og asiatiske auteurene, er Venezia blitt stadig mer orientert rundt amerikansk film og den såkalte award season. De siste årene har forbausende mange Oscar-vinnere for beste film hatt verdenspremiere i Venezia – eks. Birdman, The Shape of Water og Nomadland.

Årets åpningsfilm er spanske Pedro Almodóvars Madres paralelas («Parallel Mothers»), som også deltar i hovedkonkurransen. Her kan du se den ferske traileren:

Nedenfor følger alle filmene i det offisielle programmet, samt titler fra sideseksjonene Horisonter og Giornate.

*

Åpningsfilm

“Parallel Mothers,” Pedro Almodóvar (in competition)

Hovedkonkurransen

“Mona Lisa and the Blood Moon,” Ana Lily Amirpour
“Un Autre Monde,” Stephanie Brize
“The Power of the Dog,” Jane Campion
“America Latina,” Damiano D’Innocenzo and Fabio D’Innocenzo
“L’Evenement,” Audrey Diwan
“Official Competition,” Gaston Duprat and Mariana Cohn
“Il Buco,” Michelangelo Frammartino
“Sundown,” Michel Franco
“Illusions Perdues,” Xavier Giannoli
“The Lost Daughter,” Maggie Gyllenhaal
“Spencer,” Pablo Larrain
“Freaks Out,” Gabrielle Mainetti
“Qui Rido Io,” Mario Martone
“On the Job: The Missing 8,” Erik Matti
“Leave No Traces,” Jan P. Matuszynski
“Captain Volkonogov Escaped,” Natasha Merkulova and Aleksey Chupov
“The Card Counter,” Paul Schrader
“The Hand of God,” Paolo Sorrentino
“Reflection,” Valentyn Vasyanovych
“La Caja,” Lorenzo Vigas

Utenfor konkurranse (fiksjon)

“Il Bambino Nascosto,” Roberto Ando (closing film of the festival)
“Les Choses Humaines,” Yvan Attal
“Ariaferma,” Leonardo di Costanzo
“Halloween Kills,” David Gordon Green
“La Scoula Cattolica,” Stefano Mordini
“Old Hnery,” Potsy Ponciroli
“The Last Duel,” Ridley Scott
“Dune,” Denis Villeneuve
“Last Night in Soho,” Edgar Wright
“Scenes From a Marriage” (Episodes 1-5), Hagai Levi

Utenfor konkurranse (dokumentar)

“Life of Crime 1984-2020,” Jon Alpert
“Tranchees,” Loup Bureau
“Viaggio Nel Crepuscolo,” Augusto Contento
“Republic of Silence,” Diana el Jeiroudi
“Hallelujah: Leonard Cohen, A Journey, A Song,” Daniel Geller and Dayna Goldfine
“Deandre#Deandre Storia Di Un Impiegato,” Roberta Lena
“Django and Django,” Luca Rea
“Ezio Bosso. Le Cose Che Restano,” Giorgio Verdelli

Utenfor konkurranse (spesialvisninger)

“Le 7 Giornate di Bergamo,” Simona Ventura
“Il Cinema Al Tempo del Covid,” Andrea Segre

Horisonter

“Les Promesses,” Thomas Kruithof
“Atlantide,” Yuri Ancarani
“Miracle,” Bogdan George Apetri
“Pilgrims,” Laurynas Bareisa
“Il Paradiso Del Pavone,” Laura Bispuri
“The Falls,” Chung Mong-Hong
“El Hoyo en la Cerca,” Joaquin Del Paso
“Amira,” Mohamed Diab
“A Plein Temps,” Eric Gravel
“107 Mothers,” Peter Kerekes
“Vera Dreams of the Sea,” Kaltrina Krasniqi
“White Building,” Kavich Neang
“Anatomy of Time,” Jakrawal Nilthamrong
“El Otro Tom,” Rodrigo Pla and Laura Santullo
“El Gran Movimiento,” Kiro Russo
“Once Upon a Time in Calcutta,” Aditya Vikram Sengupta
“Rhino,” Oleg Sentsov
“True Things,” Harry Wootliff
“Inu-Oh,” Yuasa Masaaki

Horisonter (ekstra)

“Land of Dreams,” Sherin Neshat and Shoja Azari
“Costa Brava,” Mounia Akl
“Mama, I’m Home,” Vladimir Bitokov
“Ma Nuit,” Antoinette Boulat
“La Ragazza Ha Volato,” Wilma Labate
“7 Prisoners,” Alexandre Moratto
“The Blind Man Who Did Not Want to See Titanic,” Teemu Nikki
“La Macchina Delle Immagini di Alfredo C.,” Roland Sejko