Affeksjonsverdi til topps på norske kinoer – ny åpningshelgrekord for Joachim Trier

Joachim Triers nye film Affeksjonsverdi møtte omsider sitt hjemlige publikum denne helgen, og etter flere rapporter de siste dagene om fulle saler i mange byer, viser besøkstallene nå at filmen har fått en formidabel start på norske kinoer.

Tall fra Filmweb viser at filmen solgte 36.627 billetter i løpet av premierehelgen (12.-14. september), og medregnet de mange førpremierene forrige uke er totalbesøket allerede oppe i 43.590. Dette gjør åpningshelgen til Affeksjonsverdi den sterkeste for Trier i Norge (etter seks spillefilmer), og søndag ble den best besøkte dagen med 15.418. Filmen inntok dermed førsteplass på kinotoppen, foran både grøsseren The Conjuring: Last Rites og anime-fenomenet Demon Slayer: Infinity Castle.

Den sterke publikumsinteressen kommer i kjølvannet av flere måneders forventninger, etter at Affeksjonsverdi først gjorde suksess i Cannes og deretter har vært i sentrum for en uvanlig intens (og nysgjerrighetsskapende) offentlig samtale om filmkritikk. Morgenbladets Bernard Ellefsen sin slakt i slutten av august utløste denne debatten, der han blant annet hevdet at Affeksjonsverdi i for stor grad dyrker skjønnhet på bekostning av sannhet. Her på Montages publiserte vi et motsvar, der redaktør Lars Ole Kristiansen påpekte hvordan Ellefsens lesning mister filmen av syne.

Diskusjonen har deretter pågått i sosiale medier, blitt omtalt med kronikker i flere andre publikasjoner og ledet til lange kommentarfelttråder – og det kan vanskelig avvises at dette har økt interessen for mange, og at folk følte de måtte se filmen selv for å kunne delta i samtalene. Filmoffentligheten har godt av denne typen meningsutvekslinger, som skaper relevans og forsterker publikums nysgjerrighet – og trekker flere inn i kinosalen.

Sammenlignet med Triers tidligere filmer fremstår åpningen av Affeksjonsverdi også som et markant løft. Verdens verste menneske åpnet i 2021 med 27.245 billetter (og endte med et imponerende totalbesøk på 261.911), mens Oslo, 31. august i 2011 startet langt mer beskjedent med 9892. Om Affeksjonsverdi overgår Verdens verste menneske på norske kinoer til slutt vil vise seg, men i Frankrike – der den hadde premiere 20. august – er det allerede klart at Affeksjonsverdi blir Triers best besøkte kinofilm.

Med fulle kinosaler, en pågående offentlig debatt og en Oscar-kampanje som nå rulles ut gjennom høsten og vinteren, tyder alt på at Affeksjonsverdi vil bli en av Joachim Triers største kommersielle suksesser – både i Norge og internasjonalt.