Nonner og erotikk i skjønn forening – her er første trailer til Paul Verhoevens Cannes-klare Benedetta

«Det er få ting vi gleder oss mer til enn Paul Verhoevens neste film.» Slik begynte en nyhetssak her på Montages for tre år siden, da vi rapporterte at rollelisten til Benedetta var klar og at opptakene skulle starte i august 2018. Tre år og en pandemi senere skal filmen nå omsider få sin premiere, i Cannes den 9. juli, og i dag ble første trailer sluppet.

Det er Virginie Efira (Elle) som spiller tittelrollen i Benedetta, et prosjekt som opprinnelig ble beskrevet av salgsagenten som et «lesbisk nonne-drama», med dertilhørende overskrifter i etterkant. Bak de potensielt juicy detaljene finner vi riktignok et meget seriøst forelegg – filmen er en adaptasjon av Judith C. Browns akademiske tekst Immodest Acts: The Life Of A Lesbian Nun In Renaissance Italy (1986), og da prosjektet i 2017 ble offentliggjort før markedet i Cannes, oppsummerte Screen et rammeverk for plottet fra Browns biografiske studie av den kontroversielle abessen Benedetta Carlini:

Having entered a convent in the Tuscan town of Pescia as a child, Carlini rose-up the ranks, propelled by her claims of a series of lurid mystic visions and the appearance of stigmata on her body. But she was later ostracised by the church after an investigation discredited her claims as a sham and uncovered evidence of affairs with other nuns in the convent. There has been much academic debate over the true reasons for her downfall.

Alle som kjenner 82-årige Verhoevens rikholdige oeuvre (med filmer som Turkish Delight, Spetters, Robocop, Basic Instinct, Showgirls, Elle) vet at den nederlandske regissøren ikke er fremmed for uredd behandling av kontroversiell tematikk, så Benedetta virker å være en logisk forlengelse av hans helhetlige prosjekt som filmskaper. Traileren nedenfor indikerer da også at vi får en film med sterke spenninger og dypt fortrengte følelser og tabuer – ispedd Verhoevens gjenkjennelige, satiriske snert og vink til publikum. (Bildet med den hvesende slangen, klippet til på akkurat det riktige stedet i den stadig med crescendo-dramatiserte traileren, føles pure Verhoeven.)

Manuset til Benedetta ble ført i pennen av Gerard Soeteman, som har arbeidet med Verhoeven en rekke ganger tidligere (sist på Black Book i 2006). Dessverre har Soeteman uttalt misnøye med Verhoevens valg etter produksjonen – da sistnevnte visstnok ønsket å dra historien noe vekk fra den politisk-historiske konteksten og lade det mer erotiske aspektet. Soeteman uttalte seg i et intervju med Mare i 2018 og sa han «var mer opptatt av de politiske konstellasjonene denne kvinnen beveget seg i». Han ønsket derfor ikke navnet sitt på prosjektet, men bærer ikke nag til Verhoeven. (Elle-forfatter David Birke er nå kreditert på manus, sammen med Verhoeven.) Vi noterer oss også at fotograf Jeanne Lapoirie (120 BPM) og komponist Anne Dudley (Elle) fyller ut det knallsterke produksjonteamet Verhoeven har hatt med seg for å lage Benedetta, i samarbeid med Europas vel kanskje modigste produsent, Saïd Ben Saïd.

Ved siden av Efira på rollelisten finner vi også Charlotte RamplingLambert Wilson og Daphne Patakia, og som traileren nedenfor viser blir filmen også satt opp på lokaler kinoer samtidig med Cannes-premieren – så det blir en het sommer på kino i Frankrike.