Filmfrelst

Filmfrelst #325: Den norske filmhøsten 2018

I denne ekstra lange episoden av Filmfrelst tar vi den norske filmhøsten i nærmere øyesyn.

Den norske filmhøsten 2018 er snart over, og vi antar at mange publikummere – i likhet med oss – må ha undret seg over at så mange regissører og manusforfattere er blitt rost opp i skyene av anmelderne. Om vi tar utgangspunkt i dagspressens terningkast, er norsk film akkurat nå i verdensklasse.

Medfører dette riktighet, eller er det bare en illusjon? Har vi vendt tilbake til mentaliteten som preget mottagelsen av norsk film for omlag ti-femten år siden: At alt som lages her hjemme bidrar til å skape en sterkere filmkultur og en «profesjonalisert» bransje? At det at noe er laget og satt opp på kino i seg selv er så verdifullt at det fortjener medvind?

Vi diskuterer Blindsone, Føniks, Når jeg faller, Harajuku, Battle, En affære, Mordene i Kongo og Skjelvet. Ved mikrofonene sitter forfatter Roskva Koritzinsky («Vi har ennå ikke sett verden») og Montages-redaktør Lars Ole Kristiansen.

God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 3 kommentarer

  1. Kalle Løchen sier:

    Dere henger dere veldig opp i poeng/karakterer/terningkast. Men det er sånn man måler, og for meg er det litt kunstig… Men dere snakker godt om deres pasjoner i alle retninger !!!

    • Takk, det var hyggelig å høre, Kalle! Skjønner veldig godt hva du mener vedrørende poeng/karakterer/terningkast, og jeg er jo selv mest komfortabel med å ikke måtte vurdere på denne måten (her på Montages). Samtidig er jeg av den oppfatning at _hvis_ man skal bruke terning eller andre poengsystemer, så må de brukes på en måte som kommuniserer med leserne. Da er det for eksempel vesentlig å bruke hele terningen – noe norsk dagspresse generelt er for dårlige til. Mottagelsen av de norske filmene høsten har i mine øyne blitt et slags skrekkeksempel på hvor «relativt» det kan fremstå om så å si alt samles på midten, og nettopp derfor føltes det relevant å diskutere terningkastene og kritikermottagelsen i denne runden – i tillegg til filmenes innhold, da, selvfølgelig.

      Og selv om filminteresserte som oss – som faktisk leser kritikk – ikke bryr seg så veldig om stjerner og terningkast, har disse prikkene ganske stor innflytelse på «vanlige kinogjengere», ikke minst fordi de brukes så aktivt i forbindelse med markedsføring. :-)

  2. Jørn sier:

    Kjempebra podcast. Og det har ingenting med om ein likar filmane eller ikkje. Har sjølv ikkje sett alle. Men eg tenkjer at dette er ei lesing og ein overordna gjennomgang av norsk filmproduksjon som norsk film (gjerne også NFI) så sårt har behov for. Elles interessante tankar rundt «Mordene i Kongo». Den vart kanskje meir annleis enn nokon hadde tenkt på førehand og difor også anmeldt slik den vart. Det siste for kva det er verdt frå ein ikkje-anmeldar som sjølv landa på terningkast tre. Og heilt til sist: please køyr ein norsk film podcast kvart halvår. Dette er så bra det kunne vore sendt på radio. Takkar!

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>