Den norske spillefilmen Mer eller mindre mann deltar denne uken i hovedkonkurransen på Karlovy Vary International Film Festival, en av Europas mest prestisjetunge filmfestivaler. Nå har de første internasjonale anmeldelsene av Martin Lunds film kommet, og vi tar her en kikk på hva kritikerne har å si.
Norsk premiere på Mer eller mindre mann er ikke før 14. september, så filmskaperne måtte gjøre siste finish av etterarbeidet i usedvanlig høyt tempo for å rekke å ha filmen visningsklar til Karlovy Vary. Men de rakk det, og etter premieren nå i helgen har Facebook- og Twitter-oppdateringer fra både aktører fra Norsk filminstitutt, journalister og filmskaperne selv indikert at visningene har vært fullstappet og med god stemning. Ingen norske anmeldelser er sluppet ennå, men NRK-journalist Thomas Alkärr skrev følgende på Twitter:
Festivalen i denne tsjekkiske badebyen har da også noen av de fineste, mest stemningsfulle visningsarenaene for film som undertegnede har besøkt – jeg minnes bl.a. med glede visningen og mottagelsen av Bård Breiens Kunsten å tenke negativt i 2007 – det hele endte til slutt med regipris for Breien og høye besøkstall for filmen da den senere ble lansert på kino i Tsjekkia. Andre norske filmer som har fått sin festivalpremiere i Karlovy Vary (med påfølgende suksess) inkluderer Joachim Triers Reprise og Morten Tyldums Buddy. Så det er i en rik tradisjon for nyere norsk film at Mer eller mindre mann denne uken representerer vår nasjonale filmkultur i Tsjekkia.
Så, til anmeldelsene: Den europeiske filmnettsiden Cineuropa og deres kritiker Boyd van Hoeji (en ung, virksom skribent som også leverer til Variety) var først ute med en omtale av Mer eller mindre mann. På tross av anmeldelsens knappe lengde kommer det tydelig frem at van Hoeji hadde stor sans for Martin Lunds film, og han trekker særlig frem manuskriptets kvalitet og filmens nyanserte fremstilling av sin tematikk:
In the strong screenplay, vividly brought to life by terrific actors Rafaelsen and Haarseth, what remains unsaid is just as important as what is spoken and some things, especially non-verbal behavior, cannot always be reasonably or logically explained. It is exactly this that the film tries to render visible, which it does with lucidity and wit, painting a much more nuanced picture of the arrested development of the human male than many US productions on the same subject.
Langt kjøligere er mottagelsen i bransjebladet Screen Daily – dessverre også en langt viktigere publikasjon. Kritiker Dan Fainaru beskriver riktignok filmen i sakens ingress som en «entertaining comedy», men kommer raskt til sine innsigelser:
[The film may also] be seen as a repetitive experience, hiding behind easy jokes just like its hapless hero every time he faces a crisis. Using a schematic plot that tends to stress the same points again and again, The Almost Man (Mer eller mindre mann) may well work for mainstream audiences and could intrigue distributors looking for broad comedy fare.
For meg, og kanskje også andre norske lesere, er det irriterende at Fainaru konstant feilstaver navnet Henrik som Henryk, og jevnt over bærer anmeldelsen preg av at den er noe mekanisk konstruert. Men kritikeren ble åpenbart ikke særlig engasjert i filmen, og stiller underveis både spørsmål ved hvordan tematikken er skildret og hvordan skuespillerne har tolket sine roller:
Rafaelsen, who has all the physical attributes to play the lead, at times lacks the necessary charm that would compensate for the often-unbearable conduct of his character and keep even as charmingly an understanding wife tied to him.
Langt triveligere lesning, i alle fall med norske øyne, er det da å finne i to anmeldelser fra henholdsvis en russisk og en tysk kritiker. Artiklene har jeg riktignok kun fått lest gjennom Googles noe abstrakte oversettelsesverktøy, men det gir likevel et tydelig bilde av helheten – og beskjeden er at Mer eller mindre mann faller i smak.
«Gjennomgangstemaet i årets konkurranse i Karlovy Vary kan kalles bevisste eller ubevisste infantile voksne, inkludert filmskapere. Den beste så langt, etter min mening, er en ganske liten norsk ting, «The Almost Man»,» skriver den russiske kritikeren Stas Tyrkin. På nettsiden Critic.de skriver kritikeren Frédéric Jaeger at Martin Lund har tatt «et stoff fra [Judd Apatow]-universet og transplantert det til Norge». Sammenligningen er antagelig en god illustrasjon på hvor filmens stemning mellom drama og komedie befinner seg. Den tyske kritikeren har mer på hjertet i sin relativt korte anmeldelse, her sitert fra Google Translate, uten språklige justeringer:
Lunds komedie er full av sterke, spesielt morsomme scener, der du ser på hans regjering erfaring, spesielt med gruppen koreografi. Veldig forsiktig, fanger han sykdomsfølelse av en generasjon, med en fot i spissborgerlighet av foreldrene: hovedpersonene er for trett til å holde seg ung, og ennå ikke reflektere for ikke å forutse elendigheten.
I tillegg til disse fire første eksemplene vil det etter all sannsynlighet komme flere anmeldelser i etterkant av festivalen – blant annet er det amerikanske bransjebladet Variety en av festivalens faste samarbeidspartnere, og dommen derfra kommer vi til å inkludere som link i kommentarfeltet når anmeldelsen er publisert.
Oppdatering 6. juli: Anmeldelsen av Mer eller mindre mann fra The Hollywood Reporter er nå publisert, og kritiker Stephen Farber er veldig positiv til filmen. Han skryter av regissør Martin Lunds arbeid og roser særlig skuespillerne for presise rolletolkninger:
Rafaelsen gives a marvelously subtle performance. His facial expressions are eloquent; he conveys Henrik’s irreverence, irresponsibility, and hidden sadness as he feels his life slipping away from him. Haarseth is equally adept at capturing both Tone’s love for Henrik and her mounting impatience with his stubborn refusal to change.
Oppdatering 16. juli: Så har endelig også Variety kimet inn, og kritiker Alissa Simon er i all hovedsak positiv til Mer eller mindre mann – som siden forrige oppdatering vant hovedprisen og prisen for beste mannlige skuespiller i Karlovy Vary:
A slender but polished dramedy, Norwegian helmer-writer Martin Lund’s second feature should play best to young-adult audiences, who will be more inclined to sympathize with the protagonist’s emotions and be more amused by his antics.
Jevnt over vil jeg si at denne første mottagelsen lover godt for hva Martin Lund og hans team har fått til i Mer eller mindre mann. Festivaldeltagelsen i seg selv er en verdifull tillitserklæring fra internasjonale aktører, og forhåpentligvis betyr dette en utvidet internasjonal festivalreise for filmen – og kanskje litt ekstra oppmerksomhet her hjemme, før kinohøsten av norske filmer starter med mastodonten Kon-Tikis premiere 24. august.
Inntil da, sjekk ut det første klippet fra Mer eller mindre mann, og pressekonferansen med filmskaperne fra Karlovy Vary tidligere denne uken: