Da har også The American Society of Cinematographers (ASC) lansert sin nominasjonsliste, og resultatet er alt annet enn overraskende.
Dion Beebe er en gjenganger, og har sikkert levert et glattpolert, men dødelig lekkert stykke arbeid for Rob Marshall, hvis film Nine stadig taper grobunn i Oscar-terrenget. Da er Barry Ackroyd (som er kjent for sitt samarbeid med Paul Greengrass) hans diamentrale motsetning, med sitt kornete, skitne, hyperrealistiske uttrykk. Det er sjelden kost å se denne typen fotoarbeid få anerkjennelse fra ASC eller Oscar-akademiet, men med all den blytunge anerkjennelsen Kathryn Bigelows film mottar fra omtrent alle hold, ville det vært forunderlig om den ikke fikk innpass også her.
Robert Richardsons foto i Inglourious Basterds kler filmen perfekt, men det er vanskelig å komme unna at mannen har begått enda større prestasjoner tidligere – også for Tarantino. Derfor synes det kanskje en smule merkelig at Eduard Grau blir oversett for sitt arbeid i A Single Man. Selv har jeg ikke sett filmen, men jeg har inntrykk av at Tom Fords debut vitterlig er noe av det mest utpreget vakre fra fjoråret. Vakker er vel også ordet for å beskrive Avatar, og i nåværende stund omtaler mange Mauro Fiore som en mulig favoritt til å ta Oscar-prisen.
Det kommer selvsagt an på utfallet av ASC sin utdeling, og selv sitter jeg med en følelse av at Christian Berger kommer til å ta begge prisene. Grunnen er simpelthen at fotoarbeidet i Michael Hanekes Det hvite båndet (som vi kaller fjorårets beste film) er så fordømt bra. Bergers bilder brenner seg fast på netthinnen, og vekker minner om klassiske europeiske mesterverk – ikke minst Ingmar Bergman. Og på samme måte som Sven Nykvist vant Oscar-prisen to ganger, har jeg en følelse av at både ASC og akademiet vil gi rett mann prisen i år. Dog har han et selvfølgelig handicap ved å ikke være amerikansk, men jeg velger altså å være romantisk nok til å tro på en bedre verden.
De nominerte:
Barry Ackroyd (BSC) for The Hurt Locker
Dion Beebe (ASC, ACS) for Nine
Christian Berger (AAC) for Det hvite båndet
Mauro Fiore (ASC) for Avatar
Robert Richardson (ASC) for Inglourious Basterds