J.J. Abrams har lagt den planlagte adaptasjonen av Stephen Kings The Dark Tower-serie tilbake i skuffen. Nå har skaperen av tv-fenomenet Lost, produsenten av Cloverfield og regissøren av Star Trek (2009), isteden flyttet fokus mot et nytt prosjekt -- og et overraskende jordnært sådan, til å ha utgangspunkt i en mann på line over storbyen New York. Under produksjonsselskapet Bad Robot, har J.J. Abrams nemlig sikret rettighetene til å filmatisere forfatter Colum McCanns roman Let the Great World Spin.
Boka tar oss med tilbake til 1974. En sen sommermorgen på nedre Manhattan stirrer gatehodene i forskrekkelse opp mot The Twin Towers. Som en prikk i lufta mellom de to tårnene, skimtes et menneske som balanserer og danser langs en line, nesten usynlig fra bakkenivå. I boka tar Colum McCann historien ned til bakken, og til menneskene og byen under Phillipe Petit -- den eksentriske franskmannen som gjorde denne dagen til noe helst spesielt i New Yorks historie.

Dette har vi nylig sett gjenskapt på det store lerretet i den Oscar-vinnende dokumentaren Man on Wire (2008). J.J. Abrams’ film er imidlertid ingen fiksjonalisering av den populære dokumentaren. I irskfødte McCanns bok skildres hverdagen til ulike mennesker som befinner seg nær begivenheten denne dagen, og som samlet brukes som en allegori på New Yorks tilstand etter 11. september 2001 (et tema for øvrig beslektet med Don DeLillos Cosmopolis som planlegges filmatisert av David Cronenberg). Let the Great World Spin omtales imidlertid ofte som det fremste som er skrevet skjønnlitterært om New York post 9/11, og det originale bakteppet er altså sammenvevde historier fra byens beboere i 1974. Her fortelles det blant annet om en ung irsk munk som kjemper mot egne demoner i en hverdag med prostituerte i bydelen Bronx, og om mødre av falne sønner i Vietnam som samles til felles sorg i Park Avenue. Boka utkom tidligere i år til særdeles god omtale -- blant annet av New York Times’ bokanmelder:
«One of the most electric, profound novels…in years. «Let the Great World Spin” is an emotional tour de force. It is a heartbreaking book, but not a depressing one. [It] can feel like a precursor to another novel of colliding cultures: “The Bonfire of the Vanities”.
Dette høres unektelig ut som et veldig spennende, men også smått uventet prosjektvalg av suksesskaperen J.J. Abrams. Så gjenstår det selvfølgelig å se hvordan dette eventuelt blir materialisert, ikke minst ved valg av regissør og skuespillere. Forfatter Colum McCanns tidligere erfaring med filmmediet, inkluderer manuset til den Oscar-nominerte kortfilmen Everything in This Country Must som kan ses eksklusivt på forfatterens offisielle hjemmeside. Vi legger til slutt med et intervju der McCann snakker om Let the Great World Spin, og kanskje kan vi allerede se for oss hvordan J.J. Abrams ønsker å visualisere historien for kinolerretet?