Her er de tre første offisielle bildene fra Paul Greengrass’ Venezia-aktuelle 22 July

Venezia 2018: Om knappe tre uker er det klart for verdenspremieren i Venezia for 22 July, den Netflix-finansierte filmen om 22. juli, regissert av Paul Greengrass. Det knyttes naturligvis stor spenning her hjemme til hvordan Greengrass har balansert og visualisert fortellingen om denne dagen, og de tre første offisielle bildene fra filmen – limt inn nederst i saken – gir oss en liten pekepinn.

Midt i fellesferien ble det klart at 22 July vil delta i hovedkonkurransen under filmfestivalen i Venezia, og at Paul Greengrass‘ filmatisering av Åsne Seierstads bok En av oss blir en av høstens tungt profilerte filmlanseringer for strømmetjenesten Netflix. Etter visningene i Venezia, skal filmen også bli presentert på filmfestivalen i Toronto i midten av september, før 22 July på senhøsten til slutt også blir tilgjengelig for alle Netflix-abonnenter (antatt premiere blir 16. oktober). Deretter venter en mulig Oscar-kampanje.

For oss her i Norge blir møtet med 22 July først og fremst definert av hvordan filmen er balansert (eller ikke balansert) i sin skildring av grusomhetene 22. juli 2011, og etterdønningene som fulgte – for de direkte rammede, og for Norge som nasjon. Filmen beholder etter sigende den tredelte strukturen vi også fant i Seierstads bok, der vi følger historien fra tre perspektiver – linjen til gjerningsmannen, opplevelsene til to søstre fra Nesodden, og en vennegjeng fra Troms som alle skal delta på AUFs sommerleir på Utøya, og deretter rettsaken og ettervirkningene hendelsene fikk på det norske samfunnet.

Viljar Hanssen og hans lillebror Torje er to av personene som blir sentrale i filmen, og disse spilles av Jonas Strand Gravli og Isak Bakli Aglen. I det øverste bildet nedenfor ser vi brødrene langs fjellsiden i vannkanten på Utøya, og i det nederste bildet ser vi Viljar Hanssen i en scene fra rettsaken, med terroristen (spilt av Anders Danielsen Lie) anskåret i venstre billedkant. Det midterste av de tre bildene viser en scene med Jens Stoltenberg (spilt av Ola G. Furuseth), der statsministeren er flankert av rådgivere og livvakter i forbindelse med at han uttaler seg til media.

Disse første frysbildene fra 22 July har blitt tilgjengeliggjort av filmfestivalen i Toronto, og selv om det er interessant å notere seg at denne amerikanskproduserte filmen lanseres mer tradisjonelt enn Erik Poppes Utøya 22. juli (der kun ett frysbilde ble delt, og ingen trailer ble produsert i forkant av lanseringen) bærer bildene ikke bud om noen merkbar formmessig fremtoning som gjør at vi kan anslå noe om hvordan Greengrass har visualisert sin fortelling.

Både Venezia og Toronto oppgir for øvrig at 22 July har en spilletid på 143 minutter, som bekrefter det mange har antatt – at Paul Greengrass‘ film blir en bredere anlagt filmfortelling om 22. juli enn det Erik Poppes tilsiktet begrensede fokus ga oss (de 72 minuttene massakren på Utøya varte). Dette er selvfølgelig ingen indikasjon på kvalitet den ene eller andre veien, og det er først etter premierevisningen vi kan si noe mer konkret om hvordan Netflix-produksjonen oppleves i sin endelige form.

Frysbildene nedenfor kan ses i høyere oppløsning hvis man klikker på bildet. 22 July vises første gang på filmfestivalen i Venezia onsdag 5. september.

*

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 12 kommentarer

  1. Geir O sier:

    Språk? Norsk eller engelsk? Kan jo bli merkelig åkke som med tanke på at det er norske skuespillere

    • Geir Friestad sier:

      Jeg har ikke kjørt eller sett filmen, men jeg har håndtert DCPen ganske nylig, og den er merket med engelsk tale.

  2. Marius Edvindsen Vibe sier:

    “Frysbilde”?

  3. Tommy sier:

    Et lite spørsmål, dog utenfor artikkelens poeng: Poppes Utøya 22. juli – er det bare en tagning eller er filmen ala Birdman? Ser kun dere som har skrevet sistnevnte, og Poppe selv antyder mer at det er som Russian Ark i bonusmaterialet på Utøya 22. juli-blu-rayen. Hvor har dere hørt at det er flere sammensydde klipp? Blir

    • Tommy sier:

      Ordet ‘blir’ skulle ikke være med der. Ingen skjult betydning.

    • Vi har fått opplysninger fra svært sikre kilder som bekrefter at det er tre tagninger. Det er dessuten ganske synlig. Skjønner ikke hvorfor Poppe holder fast ved å antyde at det er én tagning.

    • Tommy sier:

      Hm, okei. Da er det sikkert riktig. Bare for å ha det på det rette: I bonusmaterialet på den fysiske utgaven, sier han aldri tydelig at det _er_ én tagning, bestemt, men han snakker hele tiden om _den_ spesifikke dagens tagning, og lignende, og antyder dermed at det bare er den ene. Men det virket litt for godt til å være sant. Uansett utrolig imponerende med tre tagninger. Vanvittig sterk film.

    • Ja, det er jo mer enn imponerende nok! Desto underligere at man har valgt å ikke være åpen om hvordan filmen er sydd sammen.

    • Lisa Davidsen sier:

      Det er to klipp i filmen. den ene gangen hvor kameraet snubler fordi det var lengre fra teltplassen til vannet på Frognøya enn Utøya. Den andre når Kaja snubler også pga for lang avstand til vann. Kameraet ble skrudd av mens de løp og skrudd på noen meter bort. Skuespilleren spiller hele tiden mens kameraet er skrudd av. De spilte i 1 take i 90 minutter 5 dager på rad og valgte seg ut den beste gjennomføringen av de 5. Dette er hentet fra ekstramaterialet som jeg så når jeg kjøpte Utøya fiilmen på Itunes

    • Dag Sødtholt sier:

      Hvis dette er riktig, er det jo samme tagningen hele veien, men det er altså snittet bort litt et par ganger. I så fall har Poppe sine ord i behold.

  4. Homie sier:

    Bare svada fra Poppe!! Det er laaangt flere «skjulte» klipp…

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>