Filmkritikerprisen 2013 til Dag Johan Haugeruds Som du ser meg

Norsk filmkritikerlag delte i dag ut filmkritikerprisen til beste norske film fra filmåret 2012. Prisen ble delt ut av statssekretær Mina Gerhardsen fra Kulturdepartementet, og prisen gikk til Dag Johan Haugeruds Som du ser meg.

Filmkritikerlaget skriver i en pressemelding om utmerkelsen: «Prisen, et kobbertrykk av Erling Valtyrson med tittelen «Kjellerbilde», ble i dag overrakt Som du ser meg. Prisen ble først delt ut for 63 år siden og er kåret etter en avstemning blant lagets nær 100 medlemmer.»

Det kom kanskje ikke som noen stor overraskelse at det var nettopp Som du ser meg som fikk utmerkelsen, ettersom den av mange kritikere i fjor ble trukket frem som en av de fremste nye norske filmene. På utdelingen trakk Filmkritikerlaget frem at også Kon-Tiki og Kompani Orheim var langt fremme i lagets avstemning, men at Haugeruds film til slutt trakk det lengste strået. I begrunnelsen heter det:

Årets prisvinner lar noen av våre beste skuespillere briljere med de ørsmå nyansene, med potensialet som ligger i et øyeblikks nøling, i det subtile tonefallet, i det uforvarende og det som bare tilsynelatende er uforvarende. Prisvinneren er en tragikomedie om å snakke seg inn i konflikter, ikke ut av dem, om å tråkke på hverandres følelser i aller beste mening. Det er komisk, det er opprørende og av og til hjerteskjærende når tre helt ulike historier flettes uanstrengt i hverandre med det sosiale spillet mennesker imellom som tematisk, rød tråd. For publikum er filmen en to timer lang øvelse i å krympe seg, og det er en fryd fra første til siste scene. Den er dessuten en imponerende demonstrasjon av at en mann aldeles utmerket kan skape ikke bare én, men tre uforlignelige og interessante, kvinnelige hovedroller.

Som du ser meg er nå ute på DVD/Blu-ray, og her på Montages skrev vi om filmen i denne utgaven av Analysen.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen Din kommentar

Du kan bruke følgende koder: