Cannes 2014

Filmfrelst #146: Xavier Dolans Mommy

Cannes 2014: I denne Filmfrelst-episoden snakker vi om Xavier Dolans nyeste underverk av en film, Mommy, som vant juryens pris i Cannes, og ble møtt av stående ovasjoner fra en samlet internasjonal presse.

Som i de foregående Filmfrelst-episodene fra Cannes er det Karsten Meinich og Lars Ole Kristiansen fra Montages-redaksjonen som sitter i panelet. Og som mange av lytterne våre sikkert husker, var Xavier Dolans Laurence Anyways den store oppdagelsen under Cannes-festivalen i 2012, og siden den gang har vi ikke lagt skjul på vår begeistring for den unge kanadieren. (Hør også gjerne Filmfrelst-episoden om Tom at the Farm – Dolans forrige film, som gikk på norske kinoer denne våren.)

Dolan produserer, regisserer, skriver, klipper og designer kostymene til sine egne filmer, og med Mommy leverer han et sterkt og vibrerende portrett av en kjempende mor og hennes ADHD-diagnostiserte sønn. Allerede forrige uke ble det klart at Mommy får norsk kinodistribusjon, så det er bare å glede seg.

Episoden inneholder ikke spoilere, og selve handlingen i filmen diskuteres ikke før etter ca. 35 minutter. God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 4 kommentarer

  1. Hørt 15 minutter nå, og er ovebevist om at dere bør kjøre en hel podkast på dansk i nær fremtid!

    • Mer enn gjerne! Da får vi invitere med oss våre danske venner, slik at det blir en tilstrekkelig spennende miks av dialekter foran lydopptakeren. Jeg er faktisk ganske god på å etterligne jysk, og venter på den rette anledningen til å kunne demonstrere denne egenskapen på Filmfrelst. Haha.

  2. Mads sier:

    Flott episode!
    Når skal dere dedikere en hel Filmfrelst-episode til Laurence Anyways?
    Og vet dere i Montages om Dolans tidligere filmer, J’ai tué ma mère (2009) og Les amours imaginaires (2010) kommer på blu-ray?

  3. Lasse Holdhus sier:

    Jeg så Mommy i går. Anbefales på det varmeste!

    Dolan er som en Tsunami som folk ikke helt har fått med seg helt enda, men som sikkert kommer til å renske landskapet snart. I og med at filmene hans har et så sterkt popkulturelt preg, tipper jeg at de kommer tilbake for å hjemsøke oss en lang tid fremover. Mommy er hans beste, etter min mening. Men man kan merke, slik dere sier, at han lener mye av estetikken gjennom det menneskelige ansitket. (Herregud, han skyter jo i 1:1, et kjempeformat for et portrett). Ikke at det er noe negativt med det, jeg sier bare at skuespillerne skal ha mye av æren. Mommy er uansett et lite mirakel, spør du meg.

    Håper det kommer mer fra ham i fremtiden, og gleder meg til denne bølgen av mikstape realisme strømmer inn i filmverden.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>