the-tarantino-mixtape

The Tarantino Mixtape

Uma Thurman i Pulp Fiction

Spenn setebeltet. Ikke før vi har rukket å sette i gang en opphetet debatt her på Montages om Quentin Tarantinos status – er han en overvurdert filmskaper? – så dukker det opp et perfekt visuelt argument for QTs enestående cool. Denne siden heter ikke Montages for ingenting, så hver er vel bedre enn å kunne presentere en montasjevideo som ganske enkelt er en mixtape (i ordets rette forstand) av Tarantino-filmografiens aller beste øyeblikk.

I går lanserte Eclectic Method, en trio av videoremix-artister, sitt ferskeste verk på Vimeo; The Tarantino Mixtape. Videoen er altså ganske enkelt (og ganske briljant) en gjennomkomponert hyllestmix for Tarantino, og den fikk meg umiddelbart til å drømme meg tilbake til hver eneste av filmene. Vær på vakt for ekstremt mange spoilere dersom du ikke har sett alle QTs filmer. Ellers: Skru opp lyden, fest blikket og kos deg…

Noen som med hånden på hjertet kan si at de ikke gleder seg litt til Inglourious Basterds?

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 11 kommentarer

  1. Martine sier:

    Tarantino er jo bare dødsbra!! Fikk tette frysninger fra 3:55 og fremover inn i klippet med alle skuddene! Samuel L. Jackson er helt rå.

    Jeg gleder meg til Inglourious Basterds jeg.

  2. Hauken sier:

    Gleder meg til Inglourious Basterds, men etter å ha sett en kjedelig trailer – og hans siste makkverk friskt i minne, er jeg også skepstisk.

  3. Det er moro å diskutere Tarantino siden han er en filmskaper som man enten liker eller hater, på samme måte som David Lynch, David Cronenberg m.fl.

    Han har helt klart sin egne postmodernistiske stil – som, rent forenklet, er pastisjer, klisjéer og rene kopier av andres stiler – som nå ser ut til å ikke fungere lengre. Heldigvis er det slik at filmskapere dømmes etter sine moderne verk der de eldre fungerer som referanser.

    Lik David Lynch har Tarantion tapt seg både fordi begge holder på en gammel stil (som har fungert før), og fordi publikum får andre interesser og kunnskaps-/kulturpreferanser. Postmodernismen ser ut til å være død – i hvert fall i det store bildet.

  4. Filmperson sier:

    Det der er jeg ikke enig i!!!

    Quentin Tarantino har kun gjort en ”skivebom” og det er hans siste film Death Proof. Prosjektet var ment å være en homage til de gamle Grindhouse kinoene som fantes i USA på 60 – 70 tallet. Tarantino vokste opp med filmene som ble vist på disse kinoene og det er de som har preget hans eget filmspråk.

    Tanken var at Death Proof og Robert Rodriguez, Planet Terror skulle være en såkalt ”double bill”. Mellom filmene skulle det vises ”fake” trailers for kommende Grindhouse filmer. Dessverre overvurderte både Tarantino og Rodriguez publikum og prosjektet ble en flopp. Trolig har det å gjøre med at kjernepublikummet til både Tarantino og Rodriguez er for unge til å vite hva Grindhouse egentlig var…

    Filmene ble splittet og vist som separate forestillinger uten at dette på noen måte kunne redde konseptet. Av de to filmene er det helt klart Planet Terror som er best og den filmen som står sterkest på egne ben.

    Tarantino blir rett og slett litt for eksentrisk og ikke minst presis i sin Grindhouse-homage. Filmen er overfylt med kjedelige dialog scener etterfulgt av fet action. Disse filmene var i virkeligheten veldig billige og i så måte lagde man langdryge dialoger for å kunne nå 90 minutter. Med andre ord har Tarantino gjort akkurat det han skal, men totalt bommet på folks evner til å lese slike nerde referanser.

    Inglorious Basterds er nok en homage til Grindhouse og filmen er en slags re-make av Enzo G. Castellari’s Inglorious Bastards fra 1978. Forskjellen er nok at dette ikke er en homage, men snarere en pastisj og da blir det nok mer tilgjengelig for de fleste på lik linje med Kill Bill filmene.

    Saken er nemlig ikke at Tarantino er utdatert og at verden har gått videre for det har den virkelig ikke. Slik det ser ut nå så har Tarantino igjen vært forut sin tid for hvis du ser på fremmarsjen av nye horror/trashfilmer som kommer fremover så er storparten av dem re-makes av gamle Grindhousefilmer og da er det bare å konkludere med at postmodernismen lever i beste velgående.

    VELKOMMEN SKAL DEN VÆRE!!!

  5. jonas sier:

    FOR NOE TULL!

    Er så mye pisspreik som sies i disse diskusjonene!

    Postmodernisme? At det er derfor man i sin tid likte filmene hans? Men så gikk det av moten, så nå er han utdatert. for noe tull. ER jo enkelt og greit fordi han gradvis har laget dårligere filmer, at han ikke er like hott lenger. Haddde pulp fiction kommet i dag hadde den vært nøyaktig like super. Han er rett og slett ikke like vass lenger.

    Death proof er dårligere enn planet terror? er du helt mongo?
    Planet terror er helt dritt, death proof er en av de bedre filmene til
    tarantino. Ikke i nærheten av Pulp Fiction og Reservoir Dogs, men bedre enn det her forbanna Kill bill fjolleriet.

  6. Per sier:

    Jeg synes at get shorty er den beste filmen hans. det er mye bedre skuespill og travolta er mye bedre der. mange har prøvd å lage tarantino film men ikke så mange har klart det.
    kill bill er bra også, der er det mye bedre actionscener og den er ikke kjedelig.

  7. Jeg kan si meg enig med ‘jonas’ i at ikke postmodernismen var den avgjørende årsaken til at Quentin Tarantinos første filmer ble godt likt da de kom; de ville vært (og er) like gode i dag, i mine øyne. Men QT har et problem i at den kulturelle tidsånden har utviklet seg og gått videre siden 90-tallet. Jeg forventer av ham at han fortsetter å skrive sine filmer med den samme særegne penn som alltid; men det er bare naturlig at hans stil vil oppfattes annerledes og kanskje mindre moderne enn den gjorde da den ble introdusert tidlig i forrige tiår.

    Per: Get shorty er regissert av Barry Sonnenfeld, men det er lett å misforstå den som en Tarantino-film. Hvor ble det forresten av Sonnenfeld i mylderet? Enda et offer for tidens tann?

  8. Per sier:

    Karsten, jeg vet ikke hvem Sonnenfeld er, men det høres ut som han kommer fra tyskland. Det er mange bra filmer fra Tyskland, men det er ikke så mange som har hørt om dem. Det er mange dårlige filmer fra tyskland også, men de går ikke på kino. Jeg har sett at det er en kino som heter som satser på tyske filmer.

    Ps. jeg synes menyen er bra, men det er litt vanskelig å forstå noen av tingene. Er det mulig å gjøre det annerledes?
    .

  9. Bjørnar sier:

    Quentin er etter min mening en tyv. Men han lager kule filmer av det han stjeler.
    Han har tatt for seg forskjellige sjangere i sin karriere og lager en deilig lapskaus av de forskjellige “klassikerne” for og lage en slags ultimat sjangerfilm med noen nye vrier.
    Ikke bare elsker jeg de fleste av hans filmer men synes også han fortjener masse skryt for sitt engasjement når det gjelder eldre filmer og skuespillere. Hvem hadde ikke glemt f.eks Travolta, Pam Grier, Sonny Chiba og mange fler.
    Jeg har funnet mange perler via Tarantinos filmer og hvis man ikke liker Death Proof så kanskje noen yngre filmfrelste finner “Vanishing Point” eller “Bullit” via all omtalen rundt Tarantino?
    Og uansett, selv om Tarantino stjeler noe ifra en av favorittene dine så betyr det ikke at originalfilmen blir dårligere av den grunn.

  10. filmpjokk sier:

    Finnes det i det hele tatt en filmskaper i dag som ikke er en tyv? Det meste som lages i dag kommer fra et eller annet som er laget tideligere. Ta norsk film for eksempel hvor litt for mange stjeler som ravner uten å tilegne det en dråpe nytt. Faktisk kan man med rette kalle enkelte norske filmer for rene ”blåkopier” av amerikanske populærfilmer.

    Quentin Tarantino er i det minste en galant kjeltring som tar frem den peneste pussefillen når han lar seg inspirere av sine forbilder. Han smykker både scener og historier med sin egen stil og til tider briljante filmforståelse.

    Mannen har selvsagt bommet noen ganger og da han skilte lag med sin tideligere partner Roger Avery så forsvant en del av den virkelig snertne dialogen og filmene kan til tider snurre seg litt vel langt inn i ”HOMAGE” sin verden. Allikevel vil det være mer enn riktig å kalle Tarantino en ekte mester og han burde være et forbilde for de fleste som driver med film i dag.

    Selv gleder jeg meg sykt til hans neste film selv om Thunderbolt… Eh, Death Proof på mange måter var en skuffelse. På den annen side er Stuntman Mike en av kuleste skurkene jeg har sett på film de siste ti årene. Hadde Tarantino bare kortet ned på alt det ”feministiske” damepreiket så hadde filmen sittet som en kule…

  11. Jørgen sier:

    Tarantino Mixtapen var rå. Fikk nesten reisning.

    Ligger vel noe i det at den gemene hop mangler den kulturelle nerdeballasten som mange mener må til for å skjønne og sette pris på Grindhousefilmene til Tarantino og Rodriguez. Personlig syns jeg de var jævlig kule.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>